 |









Utskriftsvänligare
form
(pdf)
Sista påminnelsen:
Islam i JyllandsPosten
Under rubriken Islam i Jyllands- Posten föreläser
Peter Hervik i Landsksrona måndagen den 27/2.
Peter Hervig är socialantropolog och docent
vid Malmö Högskola och har skrivit flera böcker
om hur JyllandsPosten skildrat Islam och etniska minorietet i
Danmark.
Läs mer
»
Ogin tolkning - med hål?
Det fattas nåt i Gunnars annars goda årsmötesreferat.
Suppleanterna till styrelsen ignoreras. Vissa hade även behövt
presenteras. Nå, kommer nog i nästa IB. Flera av suppleanterna
jävar ju Gunnars påståenden. Svårbegripligt.
Även om horisonterna nog är lite avskurna. Så ena
namnet, orsaken?
Skickade sen glad i hågen en skrivelse (än
en gång ... ) till styrelsen på premissen "bilagd
lokal partistrid". Dessutom är traddarna ingen monolit.
Och vissa "trad-centrister" kan ha gott inflytande - spec.
om uppsatta. Lyssnas väl ditåt, på traditionellt
k-manér?
Nå, nästa medlemsmöte lär
ge vägledning. Sen vet ingen om nuvarande partisituation består.
Redan nästa år åter pluralism!? Berlinmuren trillade
ju med Stasis dokumentsäckar obrända ...
Och inget om tre avgångna främsta militantnamnen,
ur styrelsen. Varav två tunga. Malmöflytt kan täcka
mycket - från kraftsamling till speciella Lundaklimatet. Ja,
är nya styrelsen en taktisk manöver under valår
- eller en utsträckt hand? Viktigast dock partiföreningens
samlade, faktiska problembörda. Nå, med fortsatt krig
inåt, föga hopp där. Partiet som slog ihjäl
sig självt? Tycker faktiskt att bättre styrelse ej står
att uppbringa. Nu väntar vi bara på resultat!
Gunnar visar en svårgriplig snävhet
i tolkningen. Varför? Känner du motsidan? Finns ju en
person bak varje leg. 'traddepinne'. Kan ju vara som Becky - eller
rätt annorlunda. Som helhet är styrelsen ovanligt eller
smått osannolikt, väl sammansatt. Vem ska tackas? Lite
tillfälligheter även, kan tänkas.
JL
Här kunde det funnits en bld av en viss profet.
Men så blev det inte.
Den är inte tagen av censuren.
I dessa tider är självcensuren helt tillräcklig.
|
|
 |
Nr 6 i webbform
|
 |
060224
|
Högt
& lågt I
Innehållet i VB växlar mellan högt och lågt,
mellan lödigt och lättviktigt, mellan seriöst och oseriöst.
Utan den förra kategorin skulle vi inte ens vara en lokal motsvarighet
till det stockholmska skvallernätverket Elit. Till det lödiga
hör avgjort Erik Kågströms kunniga och resonerande
introduktioner om de diskussioner som förs ute i världen.
Inte minst har det handlat om USA-imperiets framtid. Vilken fråga
kan egentligen vara viktigare för vänstern att diskutera.
Nu på torsdag kommer en verklig tungviktare
i ämnet till Lund. Det blir studentafton med Johan Galtung, som
denna gång (enligt rubriken) förutspår att imperiet
faller inom 14 år. Önskar att han har rätt men tvivlar
än så länge. Dödsdomen har fällts tidigare,
även av JG, utan att ha gått i verkställelse. Men
när nu inte ens Marx kunde ana det kapitalistiska systemets märkvärdiga
seghet och anpassningsförmåga
I vilket fall blir det både tankeväckande
och roande, det vet vi som har hört Galtung förr. Så
gå dit!
Gr
Jörgen Larsson
Redaktören är död - leve
krönikören!
Tidigt i höstas efter Nita tagit rorspinnen så förekom
en extra halvdag, kring det kommunala. På förslag och anammat
av styrelsen. Var inte där själv, men hoppas på behållning
av offrade tiden. Stod sen inget i VB. En utvärdering dock självklar
innan fyra nya år, med Prytz & Co. Ensam om den bedömningen?
Skall vi månne känna oss hedrade och tacka ja direkt?
En utvärdering borde vi även haft i halvtid.
Eller om samarbete utvärderas efterhand. Av vem då? Mina
(trevande och intitiva) försök publicerades i VB - svar
(1) dock först två år senare. VB-red. brukar klaga
över att kommunala folket ej vill skriva. Men både Mats
och Ulf N skrev - dock informativt. Vem står då för
kritiska och mer långträckande bevakningen av oss som kommunalt
parti? SDS och SkD?
Läs
mer »
Gunnar Sandin
Högt och lågt II
Några kommentarer till Jörgen Larsson
VB har alltså åter börjat ta med inlägg
av JL. De är inte alltid så lätta att fatta med sina
kryptiska och vindlande associationer, men eftersom jag på yrkets
vägnar nyss har tvingats översätta citat av Heidegger
får jag väl ge mej i kast också med Larsson.
Läs
mer »
|
 |
Pressmeddelande
Vägval Vänster Skåne bildades sommaren 2004 för
att skapa ett forum för en öppen och bred debatt med
ett rött och grönt samt feministiskt perspektiv.
Föreningen kommer nu på söndag den 26 februari
att ha årsmöte i Folkets Hus i Lund med start kl 12.00.
Vägval Vänster Skåne kan se tillbaka på
ytterligare ett spännande och framgångsrikt verksamhetsår
med intressanta och välbesökta temamöten och ett
stigande medlemsantal. Under året har möten anordnats
där socialförsäkringar, social ekonomi, EU, feminism
samt behovet av regnbågsallianser i det kommande valet har
varit några teman som har diskuterats. Nu senast arrangerade
Vägval vänster Skåne en paneldebatt på Socialt
Forum i Lund där framtidsfrågor ur ett internationellt,
feministiskt och miljömässigt perspektiv diskuterades.
På årsmötet ska en verksamhetsplan
för det kommande året diskuteras och beslutas.
Göran Persson
Varför skriva mer?
Har det inte redan skrivits alltför mycket om de danska mohammedbilderna?
Jo egentligen är det nog så men en aspekt har inte kommenterats
så mycket, några blogginlägg har jag sett men inget
i tidningarna. Jag tänker på den religiösa aspekten
som debatten kanske borde handla om i stället för att
hela tiden fokusera på rasism och arabhat. Förvisso är
detta viktiga frågor men för oss som betraktar världen
från vänster som VB vill göra så kan man inte
bortse från religionen.
Gamla sanningar som religionen som ett opium för
folket och Joe Hills texter om prästernas roll i förtrycket
av det arbetande folket står sig tyvärr ännu i denna
tid som vi så gärna vill uppfatta som modern.
Läs
mer »
|
På
tal om vissa bilder |
Om inte Gud fanns så måste människorna uppfinna honom,
sa Voltaire. Och visst har människorna uppfunnit gudar. En del
har tillbett stenar eller platser, andra har haft hästar eller
björnar som gudar. Ibland har man valt att betrakta ännu
levande medmänniskor som heliga. Men oftare är det döda
personer, t.ex. helgon, profeter eller religionsstiftare, som har
gjorts gudomliga. Efterhand har de tillbedda gudarna uppfattats som
människolika, men de har hänförts till en annan värld,
utanför jorden. Finast är de religioner som bara har en
enda gud, särskilt om denna gud är en sorts abstraktion
med allt otydligare mänskliga drag.
Ibland försöker de troende avbilda sina
gudar. Under vissa tider och i vissa religioner har man emellertid
kommit på att gudar inte kan avbildas. Så är det
ju med judendomens och kristendomens gud egentligen. Det är meningslöst
att fundera ut hur han kan se ut, och han bör därför
inte avbildas.
Även om det är vanligt att tilldela guden
mänskliga egenskaper som grymhet eller godhet så menar
nog ingen modern jude, kristen eller muslim på allvar att Gud
ser ut som en människa. Lite lättare är det med Jesus
som är ett mellanting mellan gud och människa eller med
profeter och helgon som ju ändå har ett mänskligt
liv bakom sig, som kloka gubbar eller härförare.
Men avbildningen är som bekant problematisk
också av ett annat skäl. Det är så lätt
att tro att bilden ÄR det avbildade. Magritte måste ju
säga: det här är inte en pipa utan bara bilden av en
pipa. På samma sätt gör de skröpliga människorna
med bilder av sina gudar: (av)bilden blir till en avgud som man gärna
vill se eller ta på.
Jag vill dock här gå ett stycke längre.
Själva poängen med Gud är ju att han inte är en
människa, att han är ofattlig. Jag tycker mig ha förstått
av olika religionsutövare att det mänskliga språket
och förståndet inte är konstruerat så att det
räcker till för att begripa och beskriva den gud man
|
 |

Profet, helgon, klok gubbe, härförare eller helt enkelt
det Goja föreslår i bildtexten.
(Sammankopplingen mellan text och bild är redaktörens,
inte Gojas.)
bestämt sig för att hylla. Han finns visserligen, menar
de, men allt tyder på att han egentligen inte kan beskrivas.
Han finns i en dimension där språket och förnuftet
är otillräckligt. Därför menar jag i ärlighetens
namn att nästa steg måste tas: Gud kan inte beskrivas
i ord och bör därför inte beskrivas i ord heller.
Vi kan inte veta vad han tänker eller vill - om han nu tänker
och vill något. Alla påståenden i ord om Gud är
därför missvisande och hädiska, även om de är
gjorda i bästa välmening. På samma sätt som
avbildningarna är det.
Om religionsutövarna bara ville dra denna
slutsats! Om de slutade att prata om sin speciella Gud, då
bleve religionen verkligen en privatsak, och religionskrigens tid
vore äntligen förbi. Var och en finge utan krumbukter
bli salig på sin tro. Om någon av religionernas gudar
verkligen finns till i någon mening, så klarar han sig
nog ändå. Viktigast är ju ändå att vi
är hyggliga mot våra medmänniskor. Eller hur?
Goja
|
|
 |