 |









Utskriftsvänligare
form
(pdf)
Hej,
såg att Veckobladet i näst sista numret försökte
göra en poäng av att jag skulle vara från Malmö.
Jag studerar, bor, lever, verkar och har
mitt politiska hjärta i Lund sedan 1999 och inget annat.
Kamratligen,
Katja Olofsson
Valombudsman för vänsterpartiet Lund i valrörelsen
2006
Katja Olofsson
förekom mej. Jag hade själv kommit underfund med att min
uppgift att hon bodde i Malmö var fel och tänkte skriva
ett beriktigande. Jag beklagar mitt misstag samtidigt som jag upprepar
den uppskattning som jag tidigare i VB har uttryckt över hennes
rapport om möjligheterna till social utjämningspolitik
i kommunerna.
Mina reservationer mot Robert Nilsson kvarstår oförändrade.
Gunnar Sandin
Mats Olsson
Billigt, Ulf
Det tycks inte vara speciellt lätt för det nystartade
Demokratisk vänster (DV) att skapa en egen plattform i lundapolitiken.
Att detta problem skulle uppstå anade jag redan för någon
månad sedan när en av dess grundare lite urskuldrande
yttrade "men kommunalpolitiken har aldrig varit bättre",
när vi stötte ihop på ett populärt näringsställe.
Oavsett om man gillar eller ogillar att
ett nytt parti kandiderar till kommunfullmäktige, är det
klart att det alltid finns områden inom kommunalpolitiken
som kan och bör utvecklas ytterligare. Nybildade partiers existens
rättfärdigas ofta av att de tydligare ser dessa blinda
fläckar, som de etablerade partierna missat eller negligerat.
Några sådana ansatser har vi dock inte hittills fått
se från DV. I stället har dess företrädare
beväpnat sig med ett gigantiskt mikroskop, och därtill
en kreativ inställning till sanningen. Med dessa verktyg har
de försökt hitta fel på och driva en negativ kampanj
gentemot den framgångsrika kommunalpolitik som de tills för
några månader sedan hyllade, eller i alla fall inte
hade några som helst invändningar mot.
Exempel på detta är Ulf Nymarks artikel "V:s
förlorade verklighetskontakt" i förra numret
av Veckobladet. Varken Ulf eller någon annan av de 4-5 personer
som nu lämnat vänsterpartiet för DV hade några
invändningar när målet om 1 000 nya bostäder
om året formulerades inför valet 2002. Utgångsläget
var dock uselt; byggandet låg i botten och LKF hade inte fått
en kvadratmeter mark att bebygga de senaste fyra åren. Målet
formulerades därför som att "planera för att
bygga 1 000 nya bostäder om året", eftersom vi var,
och fortfarande är, smärtsamt medvetna om att startsträckan
är lång innan spaden kommer i jorden, speciellt i ett
Lund där det är mer regel än undantag att detaljplaner
överklagas.
Vi har heller aldrig, varken före eller efter valdagen, försökt
ge folk några illusioner på den punkten. Först
2005 lossnade det på riktigt: 997 bostäder påbörjade,
varav drygt hälften var hyresrätter. I år ser det
ut att bli drygt 1 300 påbörjade och nu ökar också
antalet färdigställda till ca 1 200. Det tog alltså
två eller tre år att nå fram, lite beroende på
hur man räknar.
Läs
mer »
Ådalen med förhinder
Vänsterpartiet har heder av sin vilja att i Lund uppmärksamma
75-årsminnet av dödskotten i Ådalen. Men inte av
genomförandet. Det är en sak att välja ett söndagstomt
Stortorg som tid och plats för manifestationen. En annan och
värre är att arrangörerna inte infinner sej på
annonserad tid, att den kraftfulla ljudanläggning som man monterar
upp inte visar sej fungera - och inte heller den reservanläggning
som hämtas gör det. Med ljudproblemen från första
maj i färskt minne borde sådana brister vara åtgärdade.
Är det inte bland annat sådant man har ombudsmän
till? Och partiföreningen har ju numera anställt två
stycken.
Gr
|
|
 |
Nr 15 i webbform
|
 |
060519
|
Bostäder
på Solhällan:
Bygg om Dalbyvägen till en stadsgata
Efter en insändare från Demokratisk Vänster
om planerna på att ta ett antal lotter på koloniområdet
Solhällan i anspråk för ett bilvägbygge hakade
Sydsvenskan på och låtsades själv ha luskat upp
denna nyhet. Den får Sydsvenskan gärna låtsats,
huvudsaken är ju att problemet uppmärksammas. Men socialdemokraternas
inställning oroar.
Det är i samband med den planerade byggandet av bostäder
på den oexploaterade delen av den åker som ligger mellan
koloniområdet Solhällan och Södra Sandbyvägen
som frågan om bilväg kommit upp. Området begränsas
i norr av Hjalmar Gullbergs väg och i söder av Dalbyvägen.
Att området ska bebyggas har alla partier hittills varit eniga
om. Det politiskt kontroversiella är att det finns uppenbar risk
att ett antal kolonilotter måste stryka på foten.
Bilväg genom koloniområdet
Frågan har under våren vid flera tillfällen diskuterats
vid överläggningar mellan BN och TN:s presidier. Från
tjänstemannahåll har presenterats en skiss på hur
motortrafikmatning av området skulle kunna ske. Skissen föreslog
att området skulle matas från södra delen av Fritjofs
Väg, eftersom matning från Sandbyvägen eller Dalbyvägen
skulle "störa" trafikflödet på dessa vägar.
Därför måste ett antal kolonilotter i sydväst
offras för vägens framdragning. Vid dessa tillfällen
är, såvitt jag kan minnas, undertecknad den enda som bestämt
motsatt sig att kolonilotter skulle offras.
Borgerligt nej idag
Nu säger visserligen de borgerliga genom Göran Brinck
(Sydsvenskan 16 och 17 maj) att de inte är beredda att dra
en bilväg över de aktuella kolonilotterna och det är
gott och väl så långt, fast lite märkligt
att borgarna inte sagt ifrån tidigare under diskussionernas
gång. Gunnar Jönssons (s) uttalande att han inte kan
lova någonting om kolonilotternas framtid, är oroande.
Vad är då socialdemokraternas vallöfte om att skydda
kolonierna i plan värt?
Som vanligt är det en kombination av fantasilöshet och
konservatism som gör att man från kommunens sida hittills
inte sett någon annan lösning än att dra en bilväg
genom koloniområdet.
För det finns givetvis andra lösningar: Den lösning
som man i första hand bör satsa på är att det
nya bostadsområdet motortrafikmatas direkt från Dalbyvägen,
samtidigt som Dalbyvägen - från Linero och in mot trafikplats
Gastelyckan - byggs om till stadsgata. Detta friställer mark
för bostadsbebyggelse, och minimerar risken för att det
nya bostadsområdet på Solhällan blir ett isolat,
inringat av biltrafikbarriärer. Och inga kolonilotter behöver
offras
.
Ulf Nymark
kandidat för Demokratisk Vänster i Lund
Här skulle demokratisk vänsters logga varit om den funnits
men för dagen blir det så här tomt.
|
 |
Musik och rasism
"Finns det någon nationell musik?" var Stefan
Bohmans, etnolog och chef för Musikmuseet Stockholm, avslutande
fråga till den talrika och intresserade publiken - inte bara
landskronabor, utan även lundabor - vid vårens sista
föreläsning inom Mångkultur 2006 i Landskrona den
4 maj.
Stefan Bohmans svar var: Nej!
Ett svar som den ungerske kompositören Béla Bartók,
enligt Stefan Bohman, skulle ha delat. Med den heroiska symfoniska
dikten "Kossuth" (1903) blev Bartók den nationella
ungerska musikens banerförare. Men genom insamlandet av folkmusik
i den Habsburgska dubbelmonarkins olika delar kom han till insikt
om hur gränsöverskridande impulser, influenser och intryck
är. Musik känner inga gränser - all musik innehåller
element av mer än ett ursprung. I sina senare verk, som "Contrast"
för klarinett, piano och violin (1938), smälter Bartok
samman det traditionellt klassiska med multietnisk folkmusik och
jazz.
Den nationellt och vissa fall rasmässigt definierade musiken,
eller sökandet efter den, var en del av 1800-talets idévärld.
Richard Wagners skrivningar kring det judiska och den judiska musiken
menar Stefan Bohman måste ses i utifrån sin tidsbundna
kontext. Och på samma sätt måste man också
se Wilhelm Peterson-Bergers utfall mot judisk musik och judiska
musiker. Men den antisemitism som återfinns hos både
Wagner och Peterson-Berger gör dem inte till nazister.
Sökandet efter det egna folkets unicitet och framhävandet
av denna gjorde att allt som kunde uppfattas som kosmopolitiskt,
eller med vår tids språkbruk - mångkulturellt,
misstänkt och hotfullt. Och de som uppfattades som kosmopolitiska,
judarna, tillskrevs inte möjligheten att vara unika i sitt
skapande, utan enbart imiterande. Detta var uppfattningar som omfattades
av Wagner och Peterson-Berger.
Felix Mendelssohn-Bartholdy fick bli motbilden. Hans musik förringades
allt mer från andra halvan av 1800-talet och framåt.
Mendelssohn fick representera allt det negativa: oförmåga
att skapa äkta känsloutryck och oförmåga till
nyskapande. Endast ytlighet och imitation återfanns i hans
musik.
I och med nazisternas maktövertagande i Tyskland 1933 tystnar
Mendelssohns musik. Den konstmusik nazisterna bejakade stod bland
andra Carl Orff för. "Carmina Burana" (1937) var
ett verk i linje med den nazistiska estetiken. Däremot var
Mendelssohns musik till "En Midsommarnattsdröm" enbart
en ytlig imitation av äkta musik. Och då den dessutom
var förbjuden att framföra fanns ett "behov"
av ny musik till skådespelet. Carl Orff satte sig med notpapper
och penna vid flygeln och skrev sitt bidrag - hans komposition är
i dag totalt bortglömd (eller förträngd).
En personlig reflektion: Förhoppningsvis är de nationella
och etniska ljudfiltren avstängda för all framtid.
Jan Nilson
Föreläsningsserien Mångkultur 2006 i Landskrona
fortsätter till hösten, du kan hämta programmet här.
Grelber
Suburbia comes to town
Årets 1:a Maj var svansen ute och gick på egen
hand. Viftar nästa år med v-hunden, rentav? Talar om
syndikalistmixen förr bakpå utom ideologipolisens räckvidd
- väl? SDS missade fribrytarna där ev. VB's ambitiösa
nätannex kan bidra. Slagfärdigheten och koloriten dock
vad känt drabbande. Så framför c-partiet på
Södergatan vädrades banderollen "Arbeit macht frei".
Eller om nu vid Af längre ner, kloss ÖVC. Gör parti
åt stans anarkistiskt vänstersinta, tack! Vänstern
ju ändå smulifierad.
Läs
mer »
|
|
Det som
är bra för Ericsson
|
Kommunala parkeringsbolagets första styrelsemöte för
verksamhetsåret har skjutits upp tre veckor till mitten av
juni. Orsaken är inte känd, men man kan misstänka
att det hänger samman med förberedelserna för den
största planerade p-satsningen i bolagets historia: en anläggning
med cirka 700 platser på Brunnshög, avsedd att serva
det växande Ericsson och andra verksamheter som inte minst
stadsbyggnadsdirektör Tingvar arbetar för att etablera
på området. Anläggningen ska drivas av det statliga
fastighetsbolaget Vasakronan men det är alltså p-bolaget
som äger och bygger.
Ansvarslös ekonomi
Om det nu blir av. Inget beslut är fattat men projektet har
haft stöd av en majoritet i Kommunstyrelsen, och eftersom det
anses brådskande är det en kvalificerad gissning att
p-bolagets styrelse snart får ta ställning.
Jag har som v-representant i styrelsen gått emot ett antal
tidigare nybyggnads- och expansionsbeslut. Jag har ursprungligen
försökt hålla mej till de företagsekonomiska
aspekterna, eftersom jag menat att den trafik- och miljöpolitiska
diskussionen primärt bör föras på annat håll,
i Byggnadsnämnden, Tekniska nämnden, Kommunstyrelsen och
Kommunfullmäktige. Och företagsekonomiskt tycker jag att
frågan har varit lätt. Anläggningarna ska amorteras
på tretti år. Med alla signaler som kommer om en annalkande
kris för massbilismen till följd av bränslepriser
och miljöskador är det ekonomiskt ansvarslöst att
utgå från, att det ännu under 2030-talet ska finnas
bilar i en omfattning som fyller alla p-husen.
De p-hus som under senare år nybyggts eller byggts på
har alla legat i eller i kanten av stadskärnan. Det har då
anförts att p-bolaget, i enlighet med kommunens ägardirektiv,
bör ta vidare hänsyn än de företagsekonomiska.
Att det är en kommunal strävan att bevara och utveckla
stadskärnans service och attraktivitet, och att det kräver
bättre
|
parkeringsmöjligheter. Det finns en viss rimlighet i det
resonemanget, även om man har skäl att betvivla uppriktigheten
i denna strävan när man läser om planerna att förstärka
det perifera, bilbaserade handelsområdet kring Mobilia/Nova.
Underlättar bilpendlingen
Inga som helst sådana argument kan anföras för en
jättelik p-anläggning på Brunnshög. Den är
uteslutande till för arbetspendlare. Både i miljöprogrammet
LundaMaTs II och i det gällande samarbetsprogrammet för
de rödgröna majoritetspartierna uttrycks en klar ambition
att reducera biltrafiken och att stärka de kollektiva transporterna.
Visst, Lundalänken går på ett överkomligt
gångavstånd från Brunnshög även om den
får svårt att tillgodose de etapper som som planeras
längre åt nordöst. Men samtidigt underlättar
man alltså bilpendlingen. Trots att det är känt,
till exempel från Köpenhamn, att det inte finns något
effektivare sätt att minska bilåkandet än att göra
det svårare att parkera.
Det upprörande är nu att socialdemokraterna tillsammans
med borgarna är inställda på att bygga huset med
de 700 p-platserna.
Varför? Det enda argument jag har hört hittills är
att Ericsson trycker på och säger att det inte är
självklart att de ska expandera just i Lund.
"Det som är bra för General Motors är bra för
USA", lyder en gammal slogan. Hur felaktig den är påminns
vi om för varje kvartalsbokslut som visar hur biljätten
dras ner i träsket och om hur svårt USA får att
ställa om sej till ett resurs- och miljöacceptabelt samhälle.
Lika galet är det att använda formeln för Ericsson
och Lund. Inte minst för att man verkligen inte kan räkna
med ett trettiårsperspektiv för Ericssons del. Det är
inte många år sen de var illa trängda av Nokia
och de andra.
Gunnar Sandin
PS Till p-huset ska kopplas en bilvårdsanläggning. Om
det ändå vore en bilskrot.
|
|
 |