Utskriftsvänligare form
(pdf)


VägValVänster Skåne

"Makten tillbaka till folket! Om social ekonomi." Inledare: Carin Högstedt, kommunalråd (v) i Växjö.
Onsdag 13 april 18.30, Ebenesersalen, Östergatan 5, Hässleholm

 
Nr 2 1/4 i webbform
Veckans
krönika

Kulturgeografi

Vad är det för särskilt med universitetsstäder? Är de t.ex. särskilt kultiverade, med ett rikt utbud av kulturaktiviteter som kan locka t.ex. företag till stan? Ja, det här är saker som länge varit omdiskuterade, inte minst i samband med den stora utbyggnaden av regionala högskolor i Sverige under senare år. En högskola är A och O för en framåtsträvande kommun har det hetat.
Läs mer >

Vänsterpartiet Lund
Medlemsmöte. På dagordningen står Feministisk strategi och feministiskt självförsvar samt nominering av ersättare till Centrala skolnämnden och Barn & skolnämnd Öster
Torsdag 14 april kl 19, IOGT, Bantorget 5, Lund

 
050408

 


 
     


Tågstoft

En engagerad Lundabo har tillskrivit de politiska partierna om ett miljö- och hälsoproblem som han upplever, och som han fört vidare till domstol. Eftersom frågan har visst allmänt intresse återger vi ett utdrag ur vänsterpartiets svar.

Ang. ditt brev "Stoftnedfall från järnvägen genom Lund"
Tack för brev! Vi uppskattar att det finns medborgare som engagerar sej i problem som de upplever i sin närmiljö.
   Vad sakfrågan beträffar har vi ingen ingående sakkunskap utan vill avvakta vad berörd expertis har att säga i den fortsatta processen, men vill ändå göra några kommentarer.
Hälsoriskerna genom luftburet stoft är relativt sent uppmärksammade och utforskade men förtjänar att tas på stort allvar. Den stora föroreningskällan i stadsmiljö är den tunga vägtrafiken och vissa arbetsmaskiner. För järnvägens del handlar det främst om den godstrafik som körs med diesellok. Den allra mesta drivs ju elektriskt men det finns undantag. Det gäller bland annat växlingen till Tetra Pak på dess oelektrifierade spår men även transporter till och från godskunder längre norrut på stambanan. Vänsterpartiet har i riksdagen verkat för banavgifter på diesellok som ska avskräcka från att de i onödan används på ellinjer och även krävt anslag för utbyte till miljövänligare dieselmotorer med partikelfällor. Vi utgår från att partiet fortsätter att driva de kraven.

Damm virvlar upp från banvallen när tågen passerar men det är inget stort lokalt problem eftersom banorna genom centrala Lund har makadamballast.
   Metallstoftet från passerande tåg härrör nästan uteslutande från bromsblock. Blocken är av gjutjärn och järn är ingen tungmetall. Spridningen är begränsad på grund av partiklarnas tyngd. Mängderna är mycket små jämfört med de som uppstår i verkstadsindustrin och vid annan järnbearbetning. Därmed kan sägas att också hälsoriskerna är små eftersom så många under så lång tid har varit exponerade för så stora koncentrationer utan att specifika hälsorisker har påtalats.
   Järnpartiklar kan vålla skönhetsfel på lackerade ytor, främst bilkarosser, men med partiets kända inställning till bilismen upplever vi inte detta som något stort problem.
Många faktorer måste vägas samman när man bedömer så komplicerade ting som järnvägsdragning genom tätorter. Mot de olägenheter som du påtalar måste bland annat vägas vikten av att inte ekonomiskt betunga ett transportmedel som vi just på grund av dess allmänna miljövänlighet och energisnålhet vill främja - och ett yttre godsspår som inte behövs av kapacitetsskäl skulle kosta. Godstågen som har rullat genom Lund i snart hundrafemti år kan också upplevas som ett positivt inslag i stadsbilden.

Gunnar Sandin

 
  VECKOBLADET   Utgiven av SFVBBiL   Ansvarig utgivare: Göran Persson