Demokratiskt
genombrott?
Nu har monologen blivit till dialog säger många och
pekar på Internets möjligheter att låta var och
en sätta upp sin lilla blogg och att låta människor
komma med kommentarer och invändningar till tidningsartiklar
och TV-program. Jo, Internet är underbart på många
sätt och ger möjligheter att dela med sig och ta emot
information som ligger utanför massmarknaden. Det är ju
också den här nättidningen ett exempel på.
Unga arga män
Men handlar det också om ett stort demokratiskt genombrott?
Jackie Ashley i The Guardian tror inte det. Hur stor del av befolkningen
använder Internet? Tja, i Sverige kanske 60 procent. De som
inte gör det är de fattiga, gamla och lågutbildade.
Undersökningar tyder f.ö. på att 25 % av befolkningen
också i framtiden inte kommer att använda sig av Internet.
Vad används det till? Jo, skriva brev, chatta, kolla på
porr, spela spel, köpa grejer.
Men de som har bloggar eller som skriver kommentarer till tidningsartiklar
eller deltar på diskussionsajter, vem är de? Jo, i England
är de unga män, i regel rejält förbannade och
med utpräglad politisk högerinriktning.
Läs
mer»
Biverkningar av ishall och evenemangshall
På torsdag beslutar kommunstyrelsen om byggandet
av den nya hallen på Klostergårdens idrottsplats. Det
är slutet på en ibland häpnadsväckande följetong
i minst tio år. För den som frusit i den gamla ishallen
är det välkommet.
Men biverkningar finns. De styr de ofta mer än
projektet man fokuserar på. Slå gärna upp telefonkatalogens
karta över området så blir nedanstående lättare
att följa.
På den av kommunen producerade översiktskartan
ser vi två grova pilar som pekar in mot idrottsplatsen. De utgår
från Nordanväg! Texten säger: "INFART TILL IDROTTSOMRÅDE
& ARENA". Inne på idrottsområdet finns en ruta
med texten: "ca 100 parkeringsplatser".
Detta oroar oss klostergårdsbor. Hur blir
det med Nordanväg? Tät biltrafik med buller och avgaser
mellan husen i Klostervallen och kyrkan?
Längs Källbyvägen innanför järnvägen
står texten: "ca 300 parkeringsplatser". Vad händer
med cykelstråket som förbinder stadsparken med Höje
å? Ska cyklisterna finnas kvar?
På den ödsliga nordvästsidan av
järnvägen finns texten: "alternativ reservparkering".
Varför "alternativ"? Varför "reserv"?
Detta är ju den självfallna parkeringen och infarten till
den nya hallen!
Visst vore det bättre att föra trafiken
via Stattenavägen och Åkerlunds och Rausings väg och
anlägga en parkering nordväst om järnvägen och
ishallen. Helst underjordisk. Då skulle de boende längs
Nordanväg befrias från det hotande bilkaoset.
En viadukt under järnvägen kunde fungera
som infart från parkeringen till idrottsplatsen. I anslutning
till den borde en pågatågshållplats anläggas
så att publiken vid stora evenemang kunde komma med tåg
från Malmö och andra orter. Dit kunde också bussar
till is- och evenemangshallen dirigeras.
Kartan föreslår ett nytt cykelstråk
söderut alldeles framför den planerade hallen. Det viker
av åt öster och fortsätter genom det stora bostadsområde
som planeras på parkeringsplatsen nordöst om idrottsplatsen.
En parkering byggs under bostadsområdet. Infarten ligger så
att bilarna på väg till parkeringen kommer att möta
cyklisterna på cykelstråket vid korsningen Östanväg-Nordanväg.
Vi i Klostergårdens byalag kan inte acceptera
de biverkningar som blir följden om planen förverkligas
i föreliggande skick. Huvudskälen är två. 1.
Det skulle definitivt sätta stopp för förbindelsen
mellan stadsparken och naturområdet vid Källby och Höje
å. 2. Nordanväg skulle förvandlas till ett rykande
trafikhelvete som försämrade miljön för de boende.
Men dessa olägenheter skulle kanske undvikas
om parkering och infarter i stället förlades på andra
sidan järnvägen.
Gunnar Stensson,
sekreterare i Klostergårdens
byalag
|
Mörkrets hjärta 3
Är det en realistisk plan för fred och försoning
eller ett stycke kallblodig propaganda avsedd att få oss att
överse med de etiopiska truppernas invasion i Somalia och de
folkrättsvidriga angreppen från USA:s väpnade styrkor
som dödat civila somalier, förstört byar och tvingat
tusentals på flykt?
Så här ser i alla fall den plan ut som
har stöd från FN och EU.
Den provisoriska regeringen som installerats i Mogadishu
av den etiopiska armén ska bilda en koalitionsregering med
företrädare för de islamiska domstolarna och andra
grupper. Detta är ett krav från EU.
Åtminstone en ledande representant för
de islamiska domstolarna, Sheik Sharif Ahmed, är beredd att ställa
upp.
Den etiopiska invasionsstyrkan ska återvända
till Etiopien och ersättas av en fredsbevarande styrka från
afrikanska unionen.
Hindren för planens förverkligande är
många. Den provisoriska regeringen accepterar inte en koalitionsregering.
Inga trupper från afrikanska unionen finns att tillgå.
Följaktligen kommer den av många somalier avskydda etiopiska
armén att stanna under överskådlig tid, vilket kan
vara den etiopiska regeringens hemliga avsikt.
Detta talar för kaos och ett lågintensivt
krig som snabbt försvinner från våra media. Mogadishu
riskerar att återgår till det kaos som rådde i femton
år innan de islamiska domstolarna lyckades upprätta ett
civilt samhälle.
Gunnar Stensson
PS
Under det dryga halvåret då de islamiska domstolarna styrde
Mogadishu rådde fred i staden. Många svensksomalier passade
på att för första gången på länge
besöka sitt hemland.
Sedan kom den etiopisk-amerikanska invasionen.
Vi har tidigare hört om de problem som drabbat
de svensksomaliska turisterna i Mogadishu.
Nu kommer rapporter om att svensksomalier stupat
i striderna mot den etiopiska armén, och åtminstone en
har bekräftats vara fängslad i Kenya och utlämnad till
de somaliska myndigheterna. Fler svensksomalier påstås
vara tillfångatagna. Vi får nog höra mer om detta.
Gunnar Sandin
755 p-platser till?
Ni har nog sett att det ska hända stora saker vid Högevall
och på angränsande del av Klostergården. Badhuset
ska byggas ut med bland annat femtimetersbassäng och nytt äventyrsbad.
Söder om ringvägen har som bekant glasmästare Paulsson
tagit initiativ till islada och handbollshall med möjlighet
att användas till konferenser och andra evenemang. Vederbörande
kommnala nämnder har godkänt projekten trots att de sammanlagda
beräknade byggkostnaderna på kort tid har sprungit i
höjden från 207 till 493 miljoner.
Men det räcker inte. Det är tänkt
att ett parkeringshus med 545 platser ska byggas någonstans
mittmellan (byggnadskontoret och p-bolaget har lite olika uppfattningar
om var) anläggningarna och betjäna båda. Tillsammans
med befintlig markparkering och reservutrymmen ska det finnas plats
för totalt 925 bilar, mot 170 idag.
Samtidigt publiceras den nya FN-rapporten om klimathotet. Experterna
förordar en drastisk minskning av vägtrafikens utsläpp.
Tala om tajming!
Två stora frågor
De kommunala p-husen har byggts ut kraftigt under senare år.
Beläggningen och intäkterna ökar men det finns fortfarande
gott om plats i både Dammgården och Lund C. Boendeparkeringen
expanderar men det går trögare med tillfällighetsparkeringen
för besökare till stadskärnan.
Från det nu projekterade p-huset är
det relativt långt till alla bostadshus, så huset är
i princip enbart till för besökare av stadsparken och
de olika sportanläggningarna. Och därmed uppstår
det stora frågetecken för p-bolaget som helst ska gå
med vinst.
Läs
mer»
|