|
Utskriftsvänligare
form
(pdf)
Lite tunt
kan man kanske säga om veckans nummer. Om man ser det
mer positivt så kan man hänvisa till en begynnande julfrid.
Det är dock inte dags än, även nästa vecka så
tänker vi komma med ett nummer innan vi låter glöggdimman
sänka sig helt. Vässa gärna tangenterna till dess
så det blir lite tankar att tänka på under instundande
helger.
Vad det gäller julefrid så ser den tyvärr mycket
olika ut i vår värld. Den dikt som VB publicerade i sin
bilaga, Midvinterläsning, 1980 är tyvärr lika aktuell
idag och har varit det varje dag under de mellanliggande 25 åren.
Julefrid med tända tindrande...
Julefrid med tända tindrande juleljus
fred på jorden och Kalle Anka
krigar i TV
fred på jorden vill vi ha
fred vill väl alla ha
och så betalar vi 16 miljarder till krigsmakten
Om bara folk kunde lära sig att
leva i fred
och så exporterar vi svenska vapen
Vill du fred så rusta för krig,
säger världens krigsmakt
och rustar för 4 miljoner i minuten
Visst, fred på jorden
här får du fort tanks och soldater
var nu bara tyst och lek
i TV kan du se hur man mördar
Det ska krökas i tid som krokigt
ska bli
här får du ett gevär, ja, ett i trä
de riktiga kanonerna hör vi inte här
de når oss inte de mullrar bara i TV
ibland på lek ibland på allvar
det blir spänning av det
Så enkelt vill man göra det för oss!
Men vi ska svara dom:
Dra åt krigsmaktens svångrem Till nedrustning
drar vi
så närmar vi oss freden
Freden som sticker en blomma i
gevärspipan
Men freden är inte blott icke-krig
Fred är en sandlåda att kunna gå till
saft och bullar i skogen
fred är mat för dagen en säng
att sova i
tak över huvudet skola böcker
kunskap arbete
fred är frisk luft friskt vatten
en jord som går att odla
en värld som inte förgiftas
Fred är stopp för rovdrift på
människor och naturen
fred är rättvis fördelning fred är
gemenskap och solidaritet
Så: freden är i många gestalter
Framtiden kan inte vara utan en
enda av dem
Och inte du heller
Framtiden i fred blir inte utan dig
Karin Lentz
|
|
|
Nr 31 i webbform
|
|
061208
|
Judendomen, en andlighet som
bekräftar allt livs helighet
|
Jag delar dina värderingar
och ditt engagemang för en rättvis fred mellan Palestina
och Israel, Lars-Anders Jönsson, men du har förbisett en
hel del i min text (vb nr 29) och missförstått annat.
Redan av första meningen i texten framgår
att den försvarar den storslagna judiska religionen mot fundamentalister
i Texas och Israel som rättfärdigar sina egna våldshandlingar
genom att hänvisa till våldet i gamla testamentets äldsta
delar. Det är viktigt att minnas att bibeln också är
de kristnas heliga skrift och att framför allt fundamentalistiska
amerikanska kristna gör sig skyldiga till denna förvanskning,
som i sin tur möjliggör en förödande amerikansk
utrikespolitik.
Jag framhöll att den judiska religionen genom
årtusenden av lidande och reflektion utvecklats till en universell
världsåskådning. Men hur gick det till?
Och det var mycket gott
Nebukadnessar förstörde Jerusalem och förde bort den
judiska eliten till Babylon. Den babyloniske guden Marduk hade besegrat
den judiske Jahve. Vad skulle man bygga den judiska livsåskådningen
på när Israel var förhärjat?
Judarna vände sig inåt, samtidigt som
de vidgade sitt gudsbegrepp. En person eller grupp skrivkunniga nedtecknade
och omtolkade berättelser som tidigare traderats muntligt. En
av dem var skapelseberättelsen.
Det är fascinerande att tänka sig att
en förvisad jude sådär 500 år fvt satt i en
palmdunge vid Eufrats strand i närheten av Babylon mitt i det
som idag är Irak och skrev ner myten om hur gud skapade världen.
Jag utgår från att alla känner till den.
Texten hamnade först i bibeln, som första
kapitlet i första mosebok. Den är inte bara en myt utan
innebär också ett språng i det mänskliga tänkandet.
Gud sade: "Låt oss göra människor till vår
avbild, till att vara oss lika."
När det bara finns en gud finns det också
bara en mänsklighet. Stamguden har ersatts av en universell gud.
Också babylonierna var människor, oavsett att de besegrat
judarna. Sedan gud skapat alla fiskar, alla djur och alla fåglar,
som i sig har en levande själ, gav han dem gröna örter
att äta.
"Och gud såg på allt som han hade
gjort, och se, det var mycket gott."
Detta är en gud som älskar världen
och människorna, en livsbejakande gud. Det är en helt annan
gud än den herren som befallde Israel att utrota allt levande
i hela landet.
Karen Armstrong skriver: "De landsflyktiga
prästernas och profeternas stora bedrift var avvisandet av en
religion baserad på hämndlystnad och vedergällning
och skapandet av en andlighet som bekräftade allt livs helighet."
(Karen Armstrong, The Great Transformation. The world in the time
of Buddha, Socrates, Confucius and Jeremiah.
|
Judisk tanke i vår tid. Hannah
Arendt.
Det var från denna grund det judiska tänkandet utvecklades
under 2500 år in i vår egen tid. Den kanske viktigaste
gestalten under 1900-talet är Hannah Arendt, född i Köningsberg
(Kaliningrad), flykting undan Hitler, engagerad först i sionismen,
sedan i grupper som försökte åstadkomma fredlig samlevnad
med palestinierna.
När högerextremisten Begin besökte
USA 1948 författade hon ett uttalande som Albert Einstein och
ett antal andra judiska kulturpersoner undertecknade. I uttalandet
heter det: "Ett av vår tids mest upprörande politiska
fenomen är skapandet av ´Frihetspartiet´ i den nytillkomna
staten Israel, ett politiskt parti som i sin politiska organisation,
sina metoder, sin politiska filosofi och sin samhälleliga målsättning
är besläktad med nazist- och fascistpartierna."
En av Hannah Arendts viktigaste skrifter är
Människans villkor. Vita activa.
Hannah Arendt dog 1975 och slapp uppleva det som
hände sedan.
Fundamentalistisk dödsdyrkan
Hur har då fundamentalisterna skadat Israel?
En avgörande brytpunkt blev mordet på
premiärminister Yitzhak Rabin den 4 november 1995, för nästan
exakt elva år sedan. Sedan Rabin undertecknat Oslo-fördraget
om fred mellan Palestina och Israel utsattes han för en besinningslös
fundamentalistisk hets.
En av de mest upprörande händelserna under
månaderna före mordet på Rabin var massakern på
29 bedjande muslimer i Hebron som utfördes av New York-juden
Baruch Goldstein, som dyrkades som en profet av sina anhängare.
Yitzhak Rabin deltog den 4 november i ett fredsmöte med tusentals
judiska fredsaktivister. Man sjöng sånger. Rabin talade
om freden och fördömde dem som ville förhindra den.
När han steg ner från podiet blev han
skjuten till döds av den unge fundamentalisten Yigal Amir.
Därmed öppnades vägen för Benjamin
Netanjahu, Ariel Sharon, fortsatta bosättningar, muren, angreppen
i Gaza och invasionen i Libanon. Det är bara elva år sedan.
Det fanns hopp om fred då.
Rättvis fred
Liksom du, Lars-Anders, hoppas jag att den nuvarande vapenvilan ska
bestå och en lösning av konflikten bli möjlig. Det
förutsätter att båda sidor, den palestinska och den
israeliska, den muslimska och den judiska, tillämpar den tolerans
och respekt för livet som är grunden för båda
civilisationerna, båda religionerna.
I ett längre och större perspektiv är
detta nödvändigt för att vi ska kunna rädda den
jord, som vi nu liksom gud kan se i dess helhet, svävande i en
oändlig rymd, och för att vi om livet på den jorden
även i framtiden ska kunna säga att det är mycket gott.
Gunnar Stensson
|
|
Demokratisk Vänster
vid fullmäktiges budgetsammanträde
|
Budgetsammanträdet
den 30.11 inleddes som alla andra budgetsammanträde, dvs. med
att alla gruppledare (eller motsvarande) i tur och ordning håller
ett inledningsanförande som startpunkt för en "allmänpolitisk"
debatt (dvs "allmänpolitisk" inom kommunens verksamhetsområde).
Inledande positionsbestämning
För Demokratisk Vänsters räkning inledde Sven-Bertil
Persson med att redogöra för bakgrunden till DV:s bildande
och skissade DV:s positioner utifrån de fyra motioner vi lämnade
in redan i valrörelsen (om de hemlösas situation, om tillgänglighet
för funktionshindrade barn på kommunal lekplatser, om lokal
demokrati och om separering av gång- från cykelbanor).Därmed
markerade han, som han sa DV:s inriktning på kommunalpolitiken
i Lund: röd och grön, för social rättvisa och
för ekologisk hållbarhet.
Klimatutbildning för förtroendevalda
DV ställer sig i stora drag bakom den rödgröna budget
som antogs i juni (och som borgarna nu alltså ändrar i)
men kommer att på ett antal punkter ha egna yrkanden. Ett sådant
hann vi med att få prövat under sammanträdet: det
gällde en halv miljon till klimatutbildning för samtliga
förtroendevalda. (I en sådan utbildning, tänkte vi
oss, skulle bl a Al Gores film "En obekväm sanning"
kunna ingå.) Tyvärr stödde enbart miljöpartiet
vårt förslag.
Nedskärningar
I det sammanhanget kan vi också
|
nämna att vi så kraftfullt
vi förmådde argumenterade (och röstade) mot de borgerligas
nedskärning på miljöstrategiska enheten - där
var vi ense med de andra rödgröna partierna. Och vi stödde
naturligtvis inte borgarnas skattesänkningsförslag eftersom
det kommer att drabba en del verksamheter ganska hårt, bl.a.
flyktigmottagning och Kvinnoforum samt generellt inom alla övriga
verksamheter, i synnerhet inom miljöområdet.
Sammanträdet (som startade 8.30) avkortades
- det slutade redan vid 17.30 tiden mot planerat 22.30. Anledningen
var "säkerhetsskäl". Presidiet fruktade att det
under kvällens lopp skulle bli demonstrationer mot sd. (Sd som
för övrigt höll en överraskande låg profil
under sammanträdet.)
Samordnartjänst mot hemlösheten
Följden av detta blev att de flesta avsnitt i budgetförslaget
bordlades och tas upp vid sammanträdet den 14.12. Då kommer
de heta skolfrågorna upp, kundvalssystem inom hemtjänsten,
nya boendeformer för äldre, trafiken, inte minst busstrafiken,
i centrum, färdtjänst, den föreslagna nedmonteringen
av flyktingmottagningen m.m. Demokratisk Vänsters förslag
om att anslå pengar för att inrätta en samordnare
för att reda ut de hemlösas situation upp till diskussion.
Vid en debatt i valrörelsen ställde sig samtliga partier
positiva till att ta krafttag mot hemlösheten. Nu kommer det
upp till bevis att detta inte bara var lent valrörelsemunväder.
un
|
|
|