Riv muren!

Trettio år sedan Berlinmuren föll den 9 november 1989. Men på det ockuperade palestinska Västbanken bygger Israel en ny barriär - till stor del en mur dubbelt så hög och tre gånger så lång som Berlinmuren. En barriär som nästan helt byggs på stulen palestinsk mark, som slingrar sig kors och tvärs genom landskapet, som separerar palestinier från palestinier, skiljer bönder från deras jord och barn från deras skolor. Som begränsar palestiniernas rörelsefrihet, hindrar sjuka att nå sjukhusen och människor att helt enkelt träffa varandra.
 


 

Snart är muren komplett och palestinierna helt inringade. Ett separerat vägsystem gör att illegala bosättare far till och från Israel på moderna motorvägar medan palestinierna hänvisas till gamla, krokiga, dåligt underhållna småvägar. Detta är separation, apartheid, övergrepp, våld, folkfördrivning – något som upprepade gånger fördömts av världssamfundet. Men var finns konsekvenserna? Vad gör man åt det?
Riv muren! Befria Palestina! Bojkotta Israel!
Gunnar Olofsson

 

 

Pressgrannen

Att motverka klimatförändringarna är att samtidigt arbeta för en fredligare och stabilare värld. Det är en kamp som måste ha högsta prioritet, på alla nivåer av samhället.
   Sverige måste också förstärka sin krisberedskap. Vi måste alla förbereda oss på att hantera fler och svårare kriser framöver. I det sammanhanget är den nedmontering av välfärden som skett de senaste decennierna direkt livsfarlig. I en akut krissituation behöver barnomsorg, sjukvård och annan välfärd växla upp och utöka sin verksamhet långt utöver det normala. Hur ska det gå om den inte ens klarar av att möta de behov som finns idag?
   Krisberedskap är inget som går att vältra över på enskilda personer utan något vi alla måste organisera och förbereda tillsammans.
Hanna Gunnarsson, Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson. Sydsvenskan 1 november.

 

 

11 000 World Scientists´:
Warning of Climate Emergency

BioScience, 5 november 2019. Hela artikeln finns att läsa i detta nummer av VB.

Artikeln presenterar ett antal diagram som visar den skenande utvecklingen beträffande tillväxt, energiförbrukning, befolkningstillväxt osv. Det som brukar kallas ”den stora accelerationen”. Diagrammen visar också massutrotningen av arter, ökenspridningen, de minskande polarisarna, försurningen av världshaven osv.
   Sex omedelbart nödvändiga åtgärder föreslås för att minska klimatkatastrofen och ödeläggelsen av de biologiska sambanden. Det handlar mycket förkortat om följande områden:
 1. Ersätta fossila bränslen med andra energikällor.
 2. Stoppa nedsmutsare som metan för att förhindra tippingpoints.
 3. Skydda och bevara jordens ekosystem
 4. Minska köttkonsumtionen, övergå till vegetabilisk kost. Minska antalet kreatur till det som behövs för ekologin.
 5. Skifta från målen tillväxt och vinst till målen att skydda ekosystemen och förse mänskligheten med det som behövs för basala behov. Minska ojämlikheten.
 6. Begränsa befolkningstillväxten inom ett ramverk som garanterar den mänskliga integriteten.

  
The Alliance of World Scientists vill övertyga om nödvändigheten att övergå till en hållbar och jämlik framtid och bistå beslutsfattare i uppnåendet av dessa mål. Och det finns uppmuntrande tecken som skolstrejkerna för klimatet.
Läs hela artikeln »

 

 

Gunnar Stensson
I vårt brinnande hus


Naomi Klein, On Fire. The Burning Case for en Green New Deal.
 

I Lund var skolstrejken för klimatet en ganska måttlig manifestation i det gråkalla marsvädret. Men den var en av 2100 klimatstrejker i 125 länder som tillsammans samlade 1,6 miljoner deltagare.
   I Christchurch, New Zeeland, marscherade 2000 upprymda elever ut ur sina skolor och samlades på Cathedral Square i stadens centrum för att lyssna till tal och musik.
   I Al Noor-moskén vid en park tio minuter därifrån pågick fredagsbönen, då en australisk man steg ur sin bil, gick in i moskén, tog upp sin machine gun och genomförde en massaker som kostade 50 människor livet, däribland ett treårigt barn. Han filmade allt med en kamera som var monterad på huvudet och massakern gick ut live till en i förväg informerad publik på YouTube.
   I sitt manifest presenterade mördaren sig som ”ethno-nationalist ecofascist”, beskrev invandringen i Europa som en miljöfara och hyllade Breivik som kallat klimatkampen ”den nya omfördelningen av rikedom.”
   Naomi Klein besökte Christchurch sex veckor senare och intervjuade klimataktivisten Mia Sutherland som upplevde att de två händelserna, klimataktionen och massmordet, var två sidor av samma konflikt. ”In no one´s mind are they separate”.

Konflikten är inte ny. Den uppstod när brittiska fartyg forslade svarta slavar till Amerika för att arbeta på bomullsfält, som erövrats från Amerikas urinvånare, fartyg som fortsatte till England med bomull till den fossildrivna textilindustrin för att sedan återvända till Afrika och fängsla nya afrikaner att forsla till Amerika.
   Det var denna triangelhandel vars enorma vinster drev fram den koldioxidspridande industriella revolutionen, kapitalismen, rasismen, kolonialismen, imperialismen och föreställningen om ständig tillväxt; och som lett till vår tids klimatnödläge som först och svårast drabbar folken i Afrika, Sydasien och Sydamerika, men som nu hotar mänsklighetens och planetens existens.
Läs mer »
 


Snart vänder det
Det tål att upprepas
fast det dröjer sex veckor
Det är mörkt i Småland
Jag är ensam i det lilla huset
Nej! Jag hör en mus
Har den lämnat spår?
Ja, en tuggad fåtöljsits
och musbajs i köksskåpet.

Karin S.

 

 

 

Regeringen borde nog avgå

Den sorglustiga historien där den socialdemokratiska partiledningen låter sitt parti undan för undan förskingra sitt politiska arv tycks bara fortsätta. Man delar som bekant ut sex miljarder i skattesänkning vad gäller värnskatten till den välbeställda övre medelklassen samtidigt son man talar om de ökande ekonomiska klyftorna.
   Vad som är ännu mer signifikant är att man i princip svälter ut arbetsförmedlingen genom att lägga ner 150 arbetsförmedlingar över hela landet. AMS och arbetsförmedlingarna har utgjort själva blomman av S-styret i femtio år. AMS är den enda myndigheten som kan sägas vara genomsyrad av S-värderingar och dess neddragning är en tydlig signal till S-sympatisörer på alla nivåer om att nu är det halvborgerlig politik som gäller, Nu ska arbetsförmedlingen skötas av privata eller kommunala aktörer. Det kommer att bli kaos av det hela. Kommer S-ledningen att inse vart man är på väg? Nej jag fruktar att man leds av samma instinkt sin fick S att ingå Januariöverenskommelsen: stanna på regeringsposterna.

Grova misstag av S och V
Januariöverenskommelsen med C och L var ett stort misstag och rättfärdigas inte av att det skulle hålla SD utanför inflytandet. Syns klart, inte minst av alla besvikna S-röster sin flytt. Vi som sympatiserar med V har samma anledning att vara bekymrade och det hjälps inte av den halvprocent som brukar droppa in till V i opinionsunder-sökningarna.
   Det var på samma sätt som för S ett misstag av V att släppa fram Löfven. Då vaknar konspirationsteoretikern inom mig. V har sin partisekreterare Aron Etzler. Mannen skrev den mest insiktsfulla analysen efter förra valet. Han kan tänkas ha förordat Löfven för att ge borgarna chansen att misslyckas och Löfven chansen att solka ner sig med halvborgerlig politik. Men det är kanske att låta konspirationstanken gå för långt.

Glesa led
Om man betraktar föredragningslistan för kommunfullmäktige i Lund förra torsdagen finner man att de åtta första punkterna handlar om politikers avsägelser från uppdrag i kommunala nämnder. Listan ser ut så här: MP 3 poster, FNL 2 poster, S, C och KD 1 post vardera. Är det kris i den kommunala demokratin? Nej och ja. Lund är en stad där folk flyttar ut och in. Det är inget konstigt. Men jag skulle nog vilja se det som att partierna får gräva extra djupt för att få fram kandidater. Jag tror att det nog bara är S och V som har fungerande partiapparater med valberedning, medlemsmöten etc. Så jag tycker de andra partierna ska skärpa sig.
Lucifer

 

Ett dussin åtgärder för ett hållbart transportsystem i Lund

Chefen på Tekniska förvaltningens gatukontor, Per Eneroth, inledde kommunfullmäktiges sammanträde förra veckan med en redogörelse för vad som gjorts inom ramen för LundaMaTs, strategi för ett hållbart transportsystem i Lunds kommun. LundaMaTs är sedan år 2014 inne på sin tredje upplaga. Den första varianten drogs igång redan år 1999.

Målet ligger lågt borta
Målet om ett hållbart transportsystem ligger dessvärre fortfarande väldigt långt bort. Motortrafiken ökar inte bara i takt med befolkningstillväxten, den ökar dessutom räknat per invånare; cykeltrafiken minskar och koldioxidutsläppen från trafiken ligger på i stort sett oförändrad nivå jämfört med år 1990. För att nå LundaEkos mål att år 2030 ska koldioxidutsläppen reducerats till 80 % av 1990 års nivå måste utsläppen från trafiksektorn minskas dramatiskt.

Räddhågsen majoritet
Att det ser så illa ut med möjligheterna till måluppfyllelse är sannerligen inte Eneroth och gatukontorets fel. De jobbar på bra. Det är en räddhågsen, kompakt politisk majoritet som bromsar.  Eneroth efterlyste förslag på åtgärder för att vi ska nå målet. Nu tror jag nog att gatuchefen egentligen vet vad som behöver göras. Han ville nog markera att besluten om åtgärder faktiskt ligger hos de förtroendevalda.  Det är således inte brist på idéer om vad som kan göras som saknas; det är den politiska viljan hos majoriteten som saknas.
   Hur som helst kommer här några förslag på åtgärder som gatuchef Eneroth kan lägga fram som beslutsförslag till ansvariga politiska instanser:

Ett dussin förslag
  1. Dra tillbaka stödet för byggandet av trafikplats Ideon och breddningen av E22-an genom Lund.
  2. Tillåt inget vägbyggande över Höjeådalen.
  3. Spola planerna på trafikplats Brunnshög.
  4. Slopa all parkering på gatumark i stadskärnan (utom
      för funktionshindrades parkering, förstås).
  5. Avgiftsbelägg all markparkering i tätorterna. Genomför
     en kraftig höjning av p-avgifter, både i p-hus och på
     gatumark.
  6. Bygg ut ett nät av gågator och gångfartsgator i
     stadskärnan
  7. Satsa på en kraftig utbyggnad av cykelöverfarten så
      att biltrafiken får väjningsplikt.
  8. Inför samordnad varudistribution – i första hand för
      kommunens egna transporter, och ta initiativ att få
      tillstånd samordning av transporterna i första hand till
      verksamheter i stadskärnan.
  9. Tillåt endast små lastbilar i stadskärnan
 10. Omforma de stora infartslederna för motortrafik till
      stadsgator (Fjelievägen, Dalbyvägen, Getingevägen,
      Sandbyvägen etc).
 11. Slopa begreppet gång- och cykelbana så att
      gångtrafik och cykeltrafik respekteras som skilda
      trafikslag och färdas på fysiskt åtskilda banor.
 12. Sätt full fart på att planera för spårväg till de östra
      kommundelarna, i första hand Dalby.
Ulf N

 

Till minnet av bokbussen

Bokbussen stannade vid Vårvädersvägen och jag gick in och hämtade en bok som jag hade beställt, samtidigt som jag lånade två andra på ögonblickets impuls. Utanför mötte jag ett grannpar. Vi pratade en stund. Det var hösten 1973.
   Idag mötte jag bokbussen i Södra Allén. I tidningen ser jag att Moderaterna vill ersätta den med en bokbil, för den är lättare att parkera.
Gunnar Stensson

I veckans nummer
Friday for Future alla fredagar
Novemberpogromen
Musik och Makt – Röda Kapellets decemberkonsert
Riv muren!
av Gunnar Olofsson
Snart vänder det…
av Karin S
Regeringen borde nog avgå
av Lucifer
Pressgrannen
11 000 World Scientists´: Warning of Climate Emergency
Ett dussin åtgärder för ett hållbart transportsystem i Lund
av Ulf N
I vårt brinnande hus
av Gunnar Stensson
Dags att reglera elsparkcyklarna
av Jesper Sahlén & Mats Olsson
Till minnet av bokbussen
av Gunnar Stensson
Redaktion
Göran Persson
Utskriftsvänlig form
Tipsa om Veckobladet
Känner du någon mer som skulle gilla att läsa VB?
 

 

Friday for Future alla fredagar

Välkomna på demonstration för klimatet, varje fredag någon gång mellan 10- 13 på Stortorget.

 

Novemberpogromen

Den 9 november 1938 genomförde nazisterna i Tyskland vad som senare kommit att kallas Novemberpogromen, då hundratals judar mördades och tiotusentals fördes till koncentrationsläger där miljoner kom att förlora livet i gaskamrarna. I dag har vi åter en värld drabbad av krig, med miljoner människor på flykt undan bomber, förföljelse och politiskt förtryck.
   Vår plikt är att aldrig glömma och alltid tillsammans fortsätta kampen mot rasism och nazism!

Lund
Vi sluter upp på Stortorget, kl.12.00 den 9 november och håller en manifestation till minne av Novemberpogromen.
   Från Vänsterpartiets sida kommer Angelica Svensson som sitter både i kommunfullmäktige och regionfullmäk-tige att hålla tal.

Malmö
Vi sluter upp på Möllevångstorget, kl.18.00 den 9 november och håller en manifestation till minne av Novemberpogromen.
   Under Manifestationen hålls tal av:
Hanna Gedin, Vänsterpartiet
Maria Dexborg, Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa
Kaj Lundberg, Ung Vänster
Kvällens poesi står Felicia Mulinari för.
   Efter manifestationen visas filmen Leslie brinner på Poeten på Hörnet, Södra Förstadsgatan 65B.
Filmen börjar kl 19.30.

 

Musik och Makt – Röda Kapellets decemberkonsert

Röda Kapellet bjuder in till en musikalisk och politisk resa genom 1900-talet.
   Dirigent: Ludvig Nordgren
   Presentatör: Staffan Gerdmar

Lördag 14 december 2019 kl. 18:00

Magle Konserthus, Magle stora kyrkogata 4, Lund
Affisch »

 

Dags att reglera elsparkcyklarna

Elsparkscyklar har på kort tid blivit ett rikligt förekommande inslag i gatubilden. Om elsparkcyklarna kan leda till att fler ställer bilen så kan det vara positivt. Men för att elsparcyklarna ska kunna vara ett säkert och hållbart sätt för lundaborna och för besökande turister att ta sig fram så måste frågetecken kring fordonen rätas ut och branschen regleras. 

Vänsterpartiet vill:
ge Tekniska nämnden i uppdrag att föreslå föreskrifter som reglerar elsparkscyklarnas närvaro i det offentliga rummet så att företag som vill tillhandahålla cyklar också säkerställer att de inte blir hinder. Det kan exempelvis ske genom tillståndsgivning förbundet med specifika kravställningar, avgiftsbeläggning och begränsning av antalet fordon.
ge Tekniska nämnden i uppdrag att undersöka arbetsvillkoren för hantering av elsparkcyklar och verksamhetens miljöpåverkan samt ser över möjligheterna att förhindra verksamhet från de företag som inte erbjuder kollektivavtalsmässiga villkor.
Jesper Sahlén & Mats Olsson, Vänsterpartiet
Läs hela motionen här »