Veckans citat
”Det Arabiske Forår handler om folk, der kraever suveraenitet.
Hvorfor er dette krav en skandale, når det kommer fra Palestina?”
Danska tidningen Information Weekend
24-25 september 2011
VB ber om ursäkt
Bilderna i förra veckans artikel "Röda Kapellet samlade de rödgröna kring musiken!" var tagna av Lena Fällström Törnered vilket inte stod någon stans.
Lena skriver dessutom och berättar om soppköket: - Gillian representerade INTE ABF då, utan det var hon och jag från socialdemokraterna som serverade grönsakssoppan som Ali Ismael från socialdemokraterna lagat!
Myckel slarv på en gång, red ber förbehållslöst om ursäkt
Till frågan om nästa partiordförande!
Undertecknarna till denna nominering anses av många företräda en god del av spännvidden i Vänsterpartiet, men vi representerar också de i särklass framgångsrikaste V-kommunerna i landet sett över partiets hela 94-åriga historia.
Vi menar att utifrån dessa våra erfarenheter ska bland de många, skiftande och ibland oförenliga kraven på en partiordförande följande egenskaper stå i fokus i ett parti som gått kräftgång fem val i rad och nu balanserar farligt nära riksdagsspärren.
• För det första och främsta ska den blivande partiledaren ha en dokumenterad förmåga att kunna samla röster i de val vederbörande ställt upp i.
• För det andra ska en partiordförande ha gjort sig känd för att från talarstolar och i media kunna torgföra partiets politik i tal och skrift.
• För det tredje ska en ledare av Vänsterpartiet självklart ha en bred politisk grund att stå på.
Vi vill därför föreslå Jonas Sjöstedt till att blir näste ordförande för Vänsterpartiet.
Peter Pedersen, Degerfors
Stig Henriksson, Fagersta
Den israeliska paradoxen
De flesta israeler vill säkert bo kvar i Israel. Samtidigt har man en regering som inte kan utforma en politik som tar hänsyn att landet ligger där det ligger. Det går inte ihop.
Vill man satsa på att bo kvar där man bor, så får man gilla läget! Då behöver israelerna en regering som satsar på en stat som lever i fred med sina grannar, inte en regering som satsar på att bygga murar av sten och våld mot dem, och aktivt motverkar alla fredsansträngningar. Det går inte att göra Israel eller Danmark eller något annat land till en isolerad kontinent utan kontakt med sin omgivning. Även om alternativet finns i nationalisternas huvuden, så finns det inte i verkligheten.
I Nordafrika tar sekularistiska demokrater initiativet från islamisterna. Den kristna högern har sedan några år inte längre direktkontakt med Vita Huset. De danska högerpopulisterna är inte längre ett regeringsstödparti. Den israeliska regeringen fortsätter än så länge blint sin kollisionskurs på väg mot nästa katastrof. Det är hög tid för israelerna att placera sin populistiska religiösa höger utanför regeringen!
Israelerna får bestämma sej för vad de egentligen vill. Tror de på en framtid i Mellanöstern och vill satsa på att bygga upp en framtid tillsammans med sina grannar där, eller gör de det inte?
Lars-Åke Henningsson
Veto mot vetenskap
SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, publicerade den 7 september forskningsrapporten ”Konkurrensens konsekvenser”. Den påvisar att marknadsutsättningarna av offentliga tjänster inom skola, vård och omsorg ingalunda lett till de förväntade förbättringarna utan snarare till godtycke och sjunkande kvalitet. Det bekräftar vad vi länge kunnat iaktta i Sverige och här i Lund.
Näringslivets företrädare förlorade besinningen och krävde att SNS forskningschef Laura Hartman, som också var rapportens redaktör, skulle beläggas med munkavle.
SNS föll undan för näringslivets veto. Dess verkställande direktör Anders Vredin verkställde näringslivets order och belade Laura Hartman med munkavle beträffande rapporten.
Onsdagen den 21 september hoppade Laura Hartman av från SNS.
Munkavlen är en exempellös åtgärd som allvarligt skadat förtroendet för SNS.
Många vårdföretag och friskolekoncerner har under lång tid skurit guld med täljkniv. Ska de inte kunna fortsätta med det? Och hur går det med deras samarbete med korrupta politiker? För dem var det självklart att rapporten måste tystas.
Näringslivet sade sig ”ha rätt att förvänta sig” att SNS endast publicerar ”politiskt korrekta” resultat. Vetenskap som strider mot nyliberal ideologi måste tystas.
Det var inför dessa påtryckningar som SNS ledning föll undan för. Organisationen vek sig med öppna ögon inför näringslivets veto!
Inte bara forskningschef Laura Hartman hoppade av. Också SNS forskningsledare sedan 1997 professor Olof Petersson avgick i protest.
Det är tydligt att SNS ekonomiska band med näringslivet i praktiken inneburit en inskränkning i forskningsfriheten, påpekar en rad forskare med professor Sverker Sörlin och professor Lars Calmfors i en debattartikel (DN 24/9).
Deras protest skakar SNS. Den verkställande direktören Anders Vredin tvingades liksom styrelseordföranden i veckan att avgå.
Vi undrar bara hur mycket obekväm forskning som tidigare tystats av SNS.
Här i Lund ser vi hur FP-etablisemanget ställer upp för Carolina Nordbeck. Men LUF, det liberala ungdomsförbundet, protesterar, Det är bara att instämma med dess ordförande Kalle Mohlin: ”Hon har tagit ut ockerpriser när hon hyrt ut rum till ungdomar och sitter som ordförande i Barn- och skolnämnden. Det är inte acceptabelt.”
Gunnar Stensson
Ulf Nymark
”Konkurrensens konsekvenser”
Varför blev det som det blev?
Konkurrensutsättning av välfärdstjänster har inte medfört de effektivitets- och kvalitetsvinster som privatiseringsivrarna förespråkar. Det påvisas tydligt i den rapport från Studieförbundet Näringsliv och samhälle (SNS), Konkurrensens konsekvenser, som jag redogjorde för i förra veckans nummer av VB. Men rapporten nöjer sig inte med att konstatera detta. Den tar också upp frågan om varför det blev som det blev, eller snarare varför det inte blev som förespråkarna hävdat att det skulle bli.
Omfattande informationsproblem
En grundläggande anledning till varför den effektivitet och kvalitet som de borgerliga sagt sig vilja uppnå inte infunnit sig är att välfärdstjänster är en alldeles speciell typ av tjänster, fastslår rapporten. Tjänsterna är komplexa och kvaliteten är ofta svårdefinierbar. För att marknaden ska fungera måste ”kunden”/brukaren/nyttjaren ha tillgång till korrekt och komplett information.
Rapporten konstaterar att det råder ”omfattande” problem för brukarna att finna relevant information om tjänsternas innehåll, kostnader och kvalitet. Konsekvensen är att de inte kan fatta välinformerade beslut. Inte heller kommuner, landsting och stat har tillräcklig information. Även i de fall då brukarna själva känner sig välinformerade visar rapporten på att det egentligen inte är ett välinformerat val. Inom sjukvården är informationen ofta i form av tips från vänner och anhöriga, vilket är tämligen begränsade källor. Ofta är dessutom den person som gör valet inte densamma som nyttjar tjänsten. Föräldrar vistas inte på dagis, anhöriga till dementa vistas inte på äldreboendet etc.
Att skapa en marknad kostar
Andra faktorer som gör att de hävdade effekterna uteblivit är t ex att det kostar att skapa en marknad. Det offentliga lägger ner stora (om än kanske inte tillräckligt stora) kostnader på upphandling, tillsyn och kontroll och de privata utförarna spenderar stora summor pengar reklam.