Tipsa om Veckobladet
Känner du någon mer som skulle gilla att läsa VB?
Planera din 1:a maj i Lund
Det börjar bli dags att planera dina aktiviteter den första maj. VB vill gärna hjälpa till så vi har sammanställt vad vi hittat så här långt. Anmärkningsvärt är att kalendariet på Socialdemokraternas webb-plats inte förtecknar någon aktivitet söder om Göteborg denna dag, men det brukar vara en demonstration.

Vänsterpartiet
Demonstration, café, fiskdamm och musik. Ett annat Lund är möjligt när Vänsterpartiet firar 1 maj! Vi samlas på Stortorget 14.00. Tal kommer att hållas av bland andra Ali Esbati, Vilma Bolding och Mats Olsson.
Demonstrationen avgår 15.00. Demonstrationens huvudparoll är "Ett annat Lund är möjligt".
Vi är i en valrörelse där vi ska visa att Lund skulle kunna vara en bättre plats att leva på, och att vi kan göra det möjligt. Några exempel på hur vi vill göra detta finns i de övriga parollerna: "Stoppa nedskärningarna!", "Bygg bort bostadsbristen" och "Gratis kollektivtrafik". Vissa saker kan vi ordna så fort valet är vunnet, annat kommer att ta längre tid, men vi vet att det är möjligt och kommer att kämpa för det.
Dagen innehåller flera trevliga aktiviteter för hela familjen. Det ordnas café i Stadshallen, fiskdamm och filmvisning för barnen, musik med mera.

Röd Front 1 maj
Öppet möte lör 1 maj 12:00
Plats: Mårtenstorget utanför Konsthallen
Arr: Kommunistiska Partiet, RKU
Talare: Jan Myrdal, Marie Norgren (K) och Nils Littorin (K).
Sedan blir det eftersits på Folkets Hus.
Socialistiska Partiet
Kl 12:00 samlas folk på Lund centralstation som ska åka till Helsingborg och demonstrera mot nazisterna.
Kl. 18.00 SP-Lund informerar om vår klimatkampanj och demonstrerar tillsammans med stadens radikala vänster. Kom och gå med oss och delta i festligheterna! Samling Knut den Stores Torg.

Demokratisk Vänster
Första maj-möte 2010: Rätten till staden och den nyliberala revolutionen – dags för ny politik
Föredrag av Eric Clark professor i kulturgeografi
Röda Kapellet inleder med rödgrön musik Demokratisk Vänsters lokal Magle Lilla Kyrkogata 2 Kl. 14.30

Röda Kapellet spelar Allan Edwall
Röda Kapellet ger traditionsenligt konsert i Stadshallens foajé på kvällen den 1 maj.
Den här gången har Joakim Casagrande, tidigare dirigent och lärare på Kulturskolan i Lund arrangerat visor av Allan Edwall speciellt för Röda Kapellet.
Edwall skrev många underfundiga och ironiska visor ur ett tydligt vänsterperspektiv. Visorna ska naturligtvis sjungas, och det är fem manliga röster som ackompanjeras av orkestern. Sångarna är Joakim Casagrande själv samt Bo Förander och Bengt Hall från orkestern. Särskilt inbjudna sångare är Emil Roijer och Johan Teleman. Per Falck dirigerar.
Konserten börjar kl 19. Fri entré.

Socialdemokraterna
??????????????????????????????????
Gunnar Stensson
De tre i Sankt Lars-parken
I slutet av 1890-talet hände det sig att August Strindberg, som då bodde i Lund och arbetade med Inferno, kom promenerande längs Svanegatan. Han var ensam och ledsen över sitt förfelade liv.
Då mötte han Carl Fredrik Hill. Det var på eftermiddagen den 30 april. Hill var som vanligt iklädd handskar med ringar utanpå handskarna. De var båda i 50års-åldern.
- Snart är livet förbi, sa Strindberg. Vi blev aldrig annat än fantastiska sluskar. Barnen är rädda för oss. Nyss mötte jag lilla Signe Warholm. Hon sprang när hon såg mig.
- Det är dig folk är rädda för. De tycker du är infernalisk. Mig är Signe inte alls rädd för. Hon bodde på Skomakargatan förr. Vi sågs ofta, sa Hill. Vet du vad, vi tar och går ner till Sankt Lars eftersom vädret är så vackert. Som du vet blev jag intagen just när jag kom hem från Paris.
- Jag skulle gärna flytta in där nu, suckade Strindberg.
Det var fortfarande ganska ljust när de kom in i parken i närheten av järnvägshållplatsen. På avstånd hördes en manskör. ”Vårvindar friska”. Fladdrande eldslågor skymtade borta vid överläkarens villa. Omkring elden var ett hundratal människor församlade.
- Det var en usel brasa, sa Strindberg. Min eld är den största i Sverige.
DV-motion:
Pröva möjligheterna att köra stadstrafiken med smidigare, mindre och tystare bussar!
Glädjande nog har utvecklingen av stadstrafiken under senare år på det stora hela taget visat en positiv utveckling: fler resande och tätare mellan avgångarna.
Detta har också inneburit att antalet bussrörelser i stadskärnan har ökat och därmed trängseln på gatorna. Många oskyddade trafikanter i stadskärnan upplever bussarna som en trafiksäkerhetsrisk och en otrivselfaktor. Boende och alla som vistas i stadskärnan utsätts för störande buller.
En högklassig stadstrafik är en viktig välfärds- och miljöfråga. En högklassig stadstrafik måste nå olika centrala målpunkter i stadskärnan. En högklassig stadstrafik måste bedrivas med fordon som är väl anpassade till såväl de resandes som omgivningens krav och behov.
När nu regionbussarna slutar köra genom stadskärnan finns det anledning att se över vad som kan göras för att ytterligare minska de trängsel- och bullerproblem som motortrafiken vållar i stadskärnan. Biltrafiken måste minskas, inte minst den ymnigt förekommande biltrafiken förbi Stortorget. (Se DV:s skrivelse till Tekniska nämnden 2010-04-14!)
Men även beträffande stadstrafiken måste nya grepp prövas. Den s k Centrumutredningen arbetar med planer på att slopa Botulfsplatsen som central mål- och bytespunkt för stadstrafiken i syfte att minska trängsel- och bullereffekter i stadskärnan. Som ett realistiskt och med största sannolikhet mer resandevänligt alternativ till detta menar vi att kommunen seriöst bör överväga möjligheterna att under icke-rusningstid bedriva stadstrafiken med smidigare, mindre och tystare bussar. Detta är naturligtvis ur resandeperspektiv fullt möjligt - halvtomma, eller nästintill tomma stora bussar är en inte helt ovanlig syn under lågtrafiktider.
Givetvis kommer ett system av dubbel fordonsflotta att kosta pengar. Men hur mycket är inte, så vitt vi vet, på ett mer seriöst sätt utrett. Och en högklassig kollektivtrafik som uppfattas som en tillgång för alla lundabor måste få kosta!
Med hänvisning till det ovan anförda föreslår vi kommunfullmäktige att besluta
att utreda förutsättningarna för och konsekvenserna av att under icke-rusningstid köra stadstrafiken med smidigare, mindre och tystare bussar
Sven-Bertil Persson och Ulf Nymark, Demokratisk Vänster