Netanyahu pratar med
Ban Ki-moon
Förra fredagen ringde Israels premiärminister Benjamin Netanyahu till FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och uppmanade honom att stoppa Ship to Gazas frihetsflotta som väntas närma sig i slutet av maj.
Det var inledningen till en statlig kampanj mot Ship to Gaza. Ett centralt inslag i kampanjen är Goldstones påstående i en artikel i New York Times den 1 april att Israel visserligen begick de handlingar som beskrivs i rapporten men inte med avsikt, utan av misstag.
I telefonsamtalet berättade Netanyahu för generalsekreteraren att de som organiserar Ship to Gaza är extrema islamister (Henning Mankell, Dror Feiler, Mattias Gardell), som bara är intresserade av att provocera, och tillade att skeppens viktigaste mål är att underblåsa spänningar, vilket understryks av det faktum att Gaza-remsan är öppen för alla slags godstransporter landvägen. (Kunde han slå i Ban Ki-moon det påståendet trots blockaden?)
Den israeliske premiärministern berättade vidare att när skeppet Victoria bordades förra veckan upptäckte israelerna tiotals ton vapen från Iran, bland annat sofistikerade missiler som skulle ha gjort det möjligt för palestinska aktivister att nå fartyg eller olje- och gasdepåer i Ashdod.
Detta bevisar att Israel måste agera aggressivt mot frihetsflottan när den väntas anlända,
framhöll Netanyahu.
Hela Israels statsapparat är mobiliserad. En gigantisk internationell kampanj har inletts mot
Ship to Gaza. Ambassader i alla länder skickar centralt komponerade cirkulärartiklar till press, partier och organisationer. En av artiklarna trycktes i Sydsvenskan, som hör till Israels villiga idioter, 7/4. Regeringar uppmanas förbjuda sina medborgare att delta. Försäkringsbolag och finansinstitut utsätts för påtryckningar. Israels flotta och armé förbereder sig. Sju höga ministrar överlägger ständigt. En här av byråkrater åstadkommer berg av pm.
Att hela Israels statsbyråkrati går på högvarv gynnar givetvis Ship to Gaza och fogar in aktionen som ett led i den stora revolutionen för demokrati i Mellanöstern.
Samtidigt gör det opinionsarbetet i Sverige viktigt. Lördagen den 9 april klockan 11 talar Per Gahrton på Mårtenstorget om den arabiska revolutionen och dess tänkbara konsekvenser på konflikten Israel-Palestina. Röda Kapellet spelar.
Lund besöks på måndag och tisdag av den israeliska medborgaren Susan Nathan, som i sin bok Ett annat Israel – min resa över den judisk-arabiska gränsen beskriver hur hon valde att leva i den israelarabiska staden Tamra. Hennes erfarenheter där gjorde henne till en skarp kritiker av det israeliska apartheidsamhället.
Susan Nathan föreläser måndagen 11/4 klockan 19 på SOL-centrum över ämnet ”Human Rights in Palestine” i ett arrangemang av Centrum för Mellanösternstudier och på tisdagen 12/4 på temat ”Israeli Foreign Policy under Lieberman and the Right” i ett arrangemang av Utrikespolitiska föreningen. Även det på SOL-centrum.
Dessutom presenteras hennes bok Ett annat Israel i en fiktiv intervju av aktionsgruppen för Ship to Gaza på stadsbiblioteket måndagen den 11 kl 17.
Gunnar Stensson
Mänskliga rättigheter, solidaritet och Ship to Gaza
Veckan som följer är Lunds kommuns Integrations & Mångfaldsrunda. Då ordnas en rad olika evenemang på olika platser i kommunen. ”Mångfaldsrunda uppmuntrar och stödjer arbete för allas lika värde”. Så står det i den folder som kommunens Fritid & Kultur låtit trycka upp som en bilaga i Lokaltidningen som flertalet hushåll ska ha fått denna vecka. Ett folk som drabbats hårt av diskriminering och brist på mänskliga rättigheter är palestinierna. En stödinsats tillika opinionsbildande var i fjor Ship to Gaza som seglade med livsviktiga förnödenheter till de instängda Gazaborna. De möttes av den israeliska armén på internationellt vatten. Nio personer dödades. I slutet av maj seglar en ny konvoj med svenskt deltagande åter mot Gaza.
Som ett led i detta planerar vi (jag och Bertil Egerö och förhoppningsvis en rad olika organisationer) en stödkväll för Palestinas folk och Ship to Gaza den 26 maj. Men redan på måndag inom ramen för Mångfaldsrundan gör vi ett program om situationen i Israel och Palestina. Med hjälp av Susann Nathans utmärkta bok ”Ett annat Israel” får vi en bild av hur staten Israel behandlar israelaraber, dvs palestinier som är medborgare i Israel. Därefter berättar Bertil Egerö om en resa i fjor till Västbanken och samtalar om sina intryck med statsvetaren och mellanösternkännaren Anders Persson. Till sist berättar och samtalar jag och Bertil om den humanitära hjälpaktionen Ship to Gaza. Av en tillfällighet gästar Susann Nathan Lund samma kväll. Kl 19 talar hon på SOL-centrum om mänskliga rättigheter i Palestina.
Vi har därför förlagt vårt program till kl 17.00 (stadsbibliotekets atriumgård) och beräknar att vi är klara i god tid så att vi hinner lyssna på henne.
Bengt Hall
Ulf Nymark
Politisk diversehandel
Frågan om spårtrafik i Lund är numera en följetong i insändarspalterna. Flera insändare pläderar för andra lösningar än spårvagn. Till de mest fantasifulla hör idéerna om spårtaxi, en dyr lösning med extremt låg fraktkapacitet. Kostnaden per personkilometer blir hisnande.
Trådbussalternativet förs också fram. Förespråkarna menar att trådbuss är smidigare och billigare än spårvagn. Och visst, ur vissa aspekter kan det vara så. Men den stora nackdelen med trådbuss är att denna busstyp inte besitter en gnutta mer kapacitet än dagens diesel-/naturgasbussar.
Jag är nyligen hemkommen från ett besök i Beograd, en stad med både spårtrafik, trådbussar och vanliga bussar. Där körde trådbussarna på de mest frekventerade
linjerna dubbelt under dagtid, dvs man körde med två bussar i rad. Två fordon, två förare och sämre kapacitet än ett spårvagnssätt. Lund skulle nog få göra likadant om man väljer trådbussalternativet – snacka om dyra lösningar!!! Dessbättre tycks det i dagsläget inte finnas någon som helst intresse på den politiska nivån för trådbussalternativet.
Spårtrafik på bilismens villkor?!
När vi ändå är inne på spårtrafik. Huvudkommunen är ju i full färd med att bygga ut spårvägar. Nu visar det sig att det blir mycket, mycket dyrare än beräknat. Det finns flera anledningar till detta, men en starkt bidragande orsak till kostnadsökningarna är att spårtrafiken inte ska få lägga hinder i vägen för bilarnas framkomlighet! Sådana hänsyn mot ett föråldrat transportsätt ska vi väl ändå inte ta här i Lund, eller?
Konfucius tankar, 500 f Kr
Källan till all mänsklig småskurenhet och grymhet är egoism och egocentricitet. Gör aldrig mot andra det som du inte vill att de ska göra mot dig. Så länge du inte kan tjäna människor lönar det sig inte att tjäna gud. Vill du att dina kunskaper ska värdesättas, värdesätt då andras. Strävan efter det goda varar livet ut.