48 år sedan motkarnevalen 1970
Motkarnevalen firades i stadsparken. Allt var öppet. Inga inträdesavgifter. Lunds FNL-grupp och Folket i Bild Kulturfront arrangerade. Pistolteatern framträdde med den satiriska pjäsen Palmlänningarna. Kim Anderzon spelade huvudrollen. Titeln anspelade på att Olof Palme nyss blivit Sveriges statsminister. Proggruppen Träd, gräs, stenar spelade liksom många andra grupper. Gröningen var full med studenter och solen sken.
Framåt kvällen framförde Lilla teatern två gånger Kent Anderssons pjäs Flotten för fulla hus. Jag minns sången: Vi går med fem knops fart emot lycksalighetens ö. Den anspelade på socialdemokraternas tröghet i reformarbetet. I själva verket genomfördes fler reformer de närmaste fem åren än någonsin. Den svenska modellen byggdes. Gustaf VI Adolf var kung. Nixon var president i USA. Vietnamkriget rasade i hela Indokina. Martin Luther King hade mördats två år tidigare. Apartheid-regimen hade makten i Sydafrika.
Vi som firade på Gröningen märkte inte att det pågick en karneval i Lundagård.
Gunnar Stensson
Vänsterpartiet har mandatperiodens bästa miljöpolitik
Socialdemokraterna har den näst bästa och Miljöpartiet kommer trea. I särklass sämst miljöpolitik hade Sverigedemokraterna och näst sämst Moderaterna.
Det är Naturskyddsföreningen som gjort rankingen genom att jämföra vad partierna sagt och gjort i frågor som förnybar energi, koldioxidskatt, nyinvesteringar i järnvägar och skogsvård m.fl.
Karin Lexén och Johanna Sandahl, Mandatperiodens bästa parti för miljön är Vänsterpartiet. DN Debatt 15 maj.
Från Helsingborgs horisont
Landborgen kallas den brant som går längs Öresundskusten från Hittarp i söder och norrut genom hela Helsingborg. Sedan länge har det funnits planer på att spränga in ett garage i branten med plats för 600 bilar och 600 cyklar. En stor del av invånarna i Helsingborg har reagerat mot detta förslag som lagts fram i kommunfullmäktige.
Flera organisationer och partier har arbetat för att få till stånd en folkomröstning i frågan. För att en sådan ska bli verklighet krävs det att minst 10% av de röstberättigade invånarna begär det, dvs 18 818 personer. En namninsamling organiserades, och när den var avslutad visade det sig att 10 736 namn hade samlats in mot projektet. Nu ska det med andra ord byggas ett jättegarage vars nödvändighet är omtvistat. Bilismen får alltså lägga beslag på en av stadens äldsta delar till en kostnad av 500 miljoner.
Den cykelramp som var planerad att gå igenom berget visade sig i praktiken vara tekniskt omöjlig att genomföra Att den från början var ett lockbete för dem som var motståndare till projektet är uppenbart.
Gröningen kallas den stora gräsyta som finns vid kusten i de norra delarna av Helsingborg, en flitigt utnyttjad oas för dem som inte finner nöje i att ligga på stranden. Detta område är det nu meningen att det ska bebyggas av ett jättehotell. En arkitekttävling har resulterat i tre förslag, ett av dem omfattande 16 våningar. Helt nyligen har man dock skjutit på avgörandet - valet närmar ju sig...
"Paradgatan" Järnvägsgatan/Drottninggatan bör man sedan våren 2017 och fram till sommaren 2019 akta sig för att trafikera. Gatan ska breddas, nya bussfiler anläggas och kablar läggas ner, de senare en följd av Färjornas omläggning från dieselmotordrift till batteridrift. Batterierna laddas ömsom i Helsingborg, ömsom i Helsingör. De stora batterihusen syns tydligt på färjornas tak och ett jättelikt batterimärke är målat på båtarnas sidor. Detta är världens största batteridrivna färjor. Man befrias alltså från rök och utsläpp. Den el som används produceras genom vind och vattenkraft. Man går ut med följande slogan: "Vi sejler med strømmen."
Anders Emilson
Lika för alla!
Beskatta det negativa (som föroreningar) istället för det positiva (som arbete)!
Inför progressiva inkomst-, kapital- och fastighetsskatter.
Det är den politik som ekonomipristagaren Joseph E Stiglitz menar är nödvändig för att rädda världsekonomin. Han förespråkade den senast i Sydsvenskan den 13 maj i artikeln Lilla Costa Rica kan bli en fyrbåk av hopp som visar att en annan värld är möjlig.
Stiglitz är inte ensam. Seriösa ekonomer är eniga om att de rikas oproportionerligt stora inkomster från vinster på kapital hotar både miljön och samhället.
De är eniga om att progressiva kapital- och fastighetsskatter är nödvändiga för att förhindra klyftorna mellan rika och fattiga vidgas.
De är eniga om att en omfördelande arvsskatt är nödvändig. Sverige och världen behöver en politik som gör levnadsvillkoren lika för alla.
De är eniga om nödvändigheten att beskatta föroreningar som skadar klimat och miljö.
För Moderaterna däremot betyder parollen ”Lika för alla!” motsatsen. De säger nej till förmögenhetsskatt, fastighetsskatt och arvsskatt. De gör drängtjänst åt den rika minoriteten. Det får de bra betalt för.
Ulf Kristerssons politik syftar till att öka olikheterna mellan fattiga och rika. Henrik Bredberg är förtjust över ”den fräcka nymoderata pr-fyndigheten att sno en meningsmotståndares favorituttryck och fylla det med nytt innehåll” (SDS 17/5). Men den fräcka pr-fyndigheten uppfanns inte av nymoderater. Hitler tillämpade den i alla sina tal. Orwell kallade det ”nyspråk”.
Tre fakta att minnas om rikas och fattigas miljöpåverkan
De rikaste 10 procenten av världsbefolkningen står för 50 procent av alla koldioxidutsläpp.
De fattigaste 50 procenten står för 10 procent av utsläppen.
De 100 största multinationella bolagen står för 77 procent av atmosfärens uppvärmning sedan 1985.
Gunnar Stensson
Staffan Lindberg m fl
Var är glöden i Socialdemokraternas valkamp?
Kan man gå till val på att allt bara ska gå på som hittills, bara bli lite tryggare genom ett starkare samhälle?
Sedan den 27 februari fram till den 9 maj har S gjort 22 utspel inför valet i september, om man räknar in Valfilmen den 2 maj och migrationspolitiken den 4 maj.
De flesta utspelen är punkter för förbättringar i den offentliga politiken, som t ex bättre ambulanssjukvård, fler jobb för kvinnor födda utomlands, eller mer stöd åt landsbygden. Nog blir det mer ambulansflyg med detta, och förhoppningsvis fler jobb i den sociala ekonomin. Med landsbygden är det nog mera symboliskt menat, när lägenheterna byggs i de snabbt växande städerna eller deras omdelbara förorter. Det hade varit mer relevant att satsa på industrier som förädlar svenska råvaror och tar till vara miljövänliga resurser. Eller räkna in självkörande minibussar i planeringen av trafiken även i glesbygden. Det vore miljöinsatser som skulle göra skillnad.
Läs mer »