Tipsa om Veckobladet
Känner du någon mer som skulle gilla att läsa VB?
V-kampanj
Nu på lördag (12/9) börjar Vänsterpartiet sin 1 år till valet-kampanj med torgmöte på Stortorget. VI kommer att stå på torget med flygblad, flaggor och apelltal från klockan 12 och ett par timmar framåt. Kom dit och var med och sparka igång kampanjen för att slänga ut borgarna 2010!
På söndag (13/9) fortsätter kampanjen med flygbladsutdelning på Norra Fälden. Vi samlas på Fäladstorget klockan 11.00 och delar ut flygblad i brevlådorna i området. Ju fler som kommer, desto mer kan vi få ut våra flygblad, så kom dit och ta gärna med en kompis med spring i benen.
Kampanjen kommer att fortsätta med liknande arrangemang de kommande helgerna så håll ögonen öppna.
DV-aktiviteter i höst
1. Kulturnatt: DV arrangerar konstutställning: Ola Billgren - "Tjugo tidiga grafiska blad".
Kulturnatten den 19 september mellan kl. 18 och 23. Plats: Demokratisk Vänsters partilokal, Magle Lilla Kyrkogata 2.
Det blir en konsthändelse av rang - såvitt vi kan finna är det den första särutställningen av Ola Billgrens verk i Lund på flera decennier! Och Billgrens anknytning till Lund är solklar: han bodde och verkade här i ett antal år på 1960 och -70-talen.
2. Öppet medlemsmöte om Centrumutredningen
Härmed inbjuder vi till öppet medlemsmöte på partilokalen, Magle Lilla Kyrkogata 2, KL 19. Huvudpunkten blir information om och diskussion kring samt - förhoppningsvis - ställningstagande till stadskärnans utveckling. Information om Centrumutredningen finns på www.lund.se/utvecklingavcentrum
Som vanligt är DV:s medlemsmöte öppet för alla intresserade! Välkomna!
3. Torgmöten på Mårtenstorget
DV genomför torgmöten på Mårtenstorget mellan kl. 11 och 12 följande lördagar:
12 september, 3 oktober, 17 oktober. Passa gärna på att träffa DV-representanter för frågor, synpunkter och diskussion.
4. Studiecirkel om Palestina och diskussionkvällar mot främlingsfientlighet
DV kommer i höst att starta en studiecirkel om Palestina. Vi har också planer på att i höst anordna tre diskussionskvällar på temat "Mot främlingsfientlighet - för ett mångkulturellt samhälle". Starttider och innehåll är ännu inte närmare bestämt, men den som är intresserad att delta och/eller vill veta mera, kan redan nu anmäla sitt intresse till denna epostadress.
Dags för starkare aktioner mot Israel? Norge har inlett
Hebron är liksom Jerusalem en stad delad mellan Israel och de palestinska områdena. I båda städerna pressas de palestinska invånarna hårt av illegala bosättare, i vad som ser ut som en statlig strategi för att på sikt ta över hela staden. Skånesektionen av Arkitekter utan gränser (ASF) samarbetar med sina palestinska kolleger i Hebron i att göra staden mer barnvänlig och den vägen stödja deras motstånd mot den israeliska politiken.
ASF beslöt nyligen försöka få sina europeiska motsvarigheter med på en kritik av de israeliska arkitekter som utför jobb länkade till bosättarrörelsen, muren eller andra illegala projekt. Men det var inte så enkelt. Den tyska grenen fann frågan för känslig för att kunna delta, och liknande reaktioner kom även från andra håll. Ännu sextio år efter andra världskriget kan vi i Europa tydligen inte göra boskillnad mellan nazistregimens folkmord på judar och den israeliska statens brott mot mänskliga rättigheter.
ASFs aktion är inte den enda i Sverige. I våras bidrog våra protester mot att Veolia, som medverkade i ett järnvägsprojekt till de illegala bosättningarna, skulle få driva SL i Stockholm till att företaget drog sig ur järnvägsprojektet. Nu har Norge följt upp med en liknande aktion. Den norska oljefonden säljer enligt TT (3.9) sina aktier i Elbit Systems Ltd, ett israeliskt företag som bland annat levererar övervakningsutrustning till den israeliska muren. Det är ett brott mot mänskliga rättigheter som norska staten inte vill ha del i.
Inspiration från kampen mot apartheid
Den sortens aktioner var inte ovanliga under kampen mot Sydafrikas apartheidsystem. Ett internationellt nätverk utvecklades då för att spåra upp och avslöja företag som bröt mot FN-sanktionerna mot Sydafrika – ett effektivt och viktigt bidrag till bojkotten av apartheidregimen. Idag, med de fantastiska möjligheter internet erbjuder, borde en liknande kampanj mot företag som deltar i Israels brott mot mänskliga rättigheter kunna ge mycket goda resultat.
Att apartheidsystemet var oacceptabelt kunde ingen invända emot i det offentliga samtalet. Israels ’apartheid’ är uppenbarligen inte lika okontroversiell, och ännu har ingen bojkott utlysts av FN. Det är inte heller så lätt att skapa opinion; den kritik som lyckas nå ut genom våra media möter omedelbart Israels välsmorda kampanjapparat, där hänvisning till det nazistiska folkmordet och rop på ’antisemitism’ snabbt lägger ett filter över själva sakfrågorna. I fallet med AB-artikeln nyligen om illegal organhandel fungerade taktiken perfekt: inför sitt möte i Stockholm i veckan beslöt EUs utrikesministrar att inte diskutera AB-artikeln. Sakfrågan; morden på palestinska män och den misstänkta organhandeln, nämndes inte ens.
Det sista ordet om organhandeln är långt ifrån sagt. Nya avslöjanden dyker upp som kan göra det besvärande att blunda. Se till exempel de som nu visas upp på den alltid aktuella hemsidan http://motbilder.se/ . Det är viktigt att hålla den debatten vid liv, och bygga en bättre grund för det slags aktioner som Norge och ASF står för.
Bertil Egerö
Simrisbanan: ingen självklarhet
På senaste kommunfullmäktigemötet antogs enhälligt en s-motion med krav på en utbyggnad av Simrisbanan.
Till den begränsade verkan det hava kan. Kravet riktas primärt till Banverket och där torde man vara tämligen avtrubbad. Lund är inte precis den enda kommunen som hör av sej i liknande ärende. Vi har nyss läst om Trelleborg och Vellinge som enligt nuvarande planering inte får sin pågatågsanpassning av Kontinentbanan i rimlig tid trots att man förklarat sej villigt att skjuta till ett antal miljoner.
Det positiva är förstås att alla partier numera är tågvänner. Fast ofta tämligen oreflekterat, och det är lätt att önska sådär ut i luften, plussa på med ett yttre godsspår när man ändå är igång.
Därför var det roligt att höra och läsa Demokratisk vänster och dess mer nyanserade syn. Visst är diagonalen till Kristianstad viktigare ur ett regionalskånskt perspektiv! Den har som Ulf Nymark påpekat ett större befolkningsunderlag och den kan avlasta stambanan. Ett hinder för förverkligandet är de orealistiska kraven från kommunerna Hörby och Kristianstad men även från Lund, som inte vill ha någon avgrening på hitsidan kommungränsen.
Men om vi tillåter oss lite kommunchauvinism bör Simrisbanan prioriteras. Det handlar ju om att ge en klimatacceptabel kollektivförbindelse åt ett par av kommunens större tätorter, Dalby och Veberöd.
Det gäller alltså en återuppbyggnad (och elektrifiering mm) av en del av gamla Malmö–Simrishamns järnväg som miste persontrafiken 1970 och sen i etapper revs upp till Staffanstorp.
Nedläggningen var olycklig. Men en fullständig återuppbyggnad är inte självklar. Simrishamn och Tomelilla har redan pågatåg till Malmö via Ystad, och det är svårt att se hur dessa avfolkningsorter ska kunna fylla frekventa avgångar på två mer eller mindre parallella linjer. Men inte bara det. Deras och Region Skånes vision är att tågresan Simrishamn–Malmö ska gå under timmen. Eftersom linjen både trafikmässigt och ekonomiskt inte kan bära mer än ett tågsystem innebär det få uppehåll. Inget tågstopp i Björnstorp alltså, bara ett stopp i det långsträckta Veberöd som skulle behöva två.
I en fossilfri framtid är det befogat att lägga spår hela vägen till Tomelilla/Simrishamn. Tills vidare bör banan sluta i Sjöbo. Då behöver den inte ha samma hastighetsstandard, kan ha fler hållplatser, blir billigare att bygga och därmed lättare att förverkliga. Fast utan rejäla tillskott från kommunen lär det inte gå, inte ens med en aldrig så rödgrön regering. Den inriktningen skulle Lunds kommun kunna ha.
Gunnar Sandin