Blir det spårvagn?

I en intervju med Mats Halmfrid, MH, kommunstyrelsens ordförande, i Sydsvenskan, uppfattar jag det så att MH/Alliansen gett upp tanken på en spårvagn i Lund. MH är i intervjun defensiv och har egentligen inget svar på hur förbindelsen till Brunnshög skall ske och finansieras.

Jag har själv varit tveksam till att det någonsin kommer att rulla spårvagn i Lund. Efter intervjun med MH ser jag planerna på detta som en bubbla. Önskan, även från mig själv, att vi skall få denna innovation i Lund för att transportera oss, nog inte har kontakt med verkligheten.
   I valrörelsen 2010 lovade Alliansen att det skulle rulla spårvagn i Lund 2014. MH menade 2010 att spårvagn i Lund inte förutsatte statliga pengar. Nu är det annat ljud i skällan! Förutsättningen nu är just att vi får statliga pengar, ungefär hälften av de 650 miljoner som projektet beräknas kosta. Vi måste ha besked tidigt 2013 menar MH för att vi skall få spårvagn 2016 eftersom det tar tre år att få fram vagnarna. Ett klart löfte om spårvagn 2014 har alltså blivit tidigast 2016, oberoendet av staten har blivit ett beroende. Är det då troligt att staten tillskjuter nödvändiga pengar till projektet. Jag tror inte staten ser detta som ett lokalt och regionalt projekt och inte ger något alls.

Alternativ

MH skulle kunna vara offensiv och föreslå att Lund finansierar projektet själv tillsammans med Regionen. Visst, frågan om statliga pengar är väl ett s.k. chickenrace, ingen vill visa sina kort och båda parter hoppas på att den andra skall ge sig. Han har heller inget alternativ om det nu inte blir spårvagn. På frågan om man inte skulle kunna använda

superbussar menar MH att det inte går eftersom vi då måste riva den gamla Tullkammaren och Godsmagasinet. Superbussar kräver så mycket plats för att vända att det blir nödvändigt att riva dessa byggnader. Jag är inte någon rivningsivrare, men om byggnader står i vägen för kollektiv trafik måste detta diskuteras.  Jag är medveten om att dessa byggnader har ett värde hos många lundabor, men de är inte heliga och till syvende och sist är det en demokratisk fråga. Jag har själv åsikten att kollektivtrafikens behov är större än bevarandet av dessa byggnader.
   Det allvarliga i detta är att Lunds mäktigaste politiker och därmed Alliansen, inte har ett svar på hur vi skall ta oss till bostadsområdet Brunnshög, Max 4 och ESS. MH är så defensiv att han till och med flaggar för att banta Brunnshögsprojektet. Eftersom Max 4 håller på att byggas och ESS också kommer att bli verklighet så är det rimligtvis de planerade bostäderna han menar, i en kommun som är i starkt behov av bostäder. Man kan med andra ord tala om att det helt enkelt inte finns någon majoritet längre för spårvagn i Lund.

Var står de rödgröna

Var står de rödgröna i frågan? Vår hypotes måste vara att Alliansen inte längre är intresserad av en så stor investering. Alliansen har alltid varit mer intresserad av satsning på bilismen och att eventuellt behöva låna till denna stora investering är inte troligt. De sitter i en rävsax med löfte om sänkt skatt och kostsamma löften som spårvagn, snabbcykelväg till Malmö, gratis bussresor för plus 75, i hela kommunen. Deras löften går helt enkelt inte ihop.
   Jag tycker att de rödgröna skall tala om, om de är beredda att kommunen själv tar fram de pengar som behövs till en spårvagnsinvestering. Det är inte minst viktigt med tanke på att vi rätt snart måste ha ett handfast beslut om hur kollektivtrafiken till Brunnshög skall se ut.
   Från början var det också tal om att spårvägen till Brunnshög skulle fortsätta till Dalby. Hur blir det med detta nu när vi inte ens har ett beslut om finansieringen av spårväg till Brunnshög. Frågan är viktig eftersom vi spårledes måste komma ut på en framtida Simrishamnsbana från Malmö.
Sven-Hugo Mattsson