Om målet högst en tredjedel biltrafik till/från Brunnshög

Interpellation ställd till Byggnadsnämndens ordförande Christer Wallin

Byggnadsnämnden har nyligen skickat ut ett ramprogram för Brunnshög, ”Lund NE/Brunnshög - Vision och mål” på remiss. En enig nämnd har därmed ställt sig bakom förslaget att trafiken till och från Brunnshög ska fördelas på en tredjedel kollektivtrafik, en tredjedel gång- och cykel och högst en tredjedel med bil. Vi tycker det är en ur miljö- och klimatsynpunkt bra inledande målsättning som sannolikt efter hand kan skärpas ytterligare, d.v.s. de miljövänliga trafikslagen kan få en ännu större andel av resorna.

För att målsättningen för Brunnshög ska kunna förverkligas krävs en rad åtgärder – många av dem är oprövade i Lund.* Nödvändiga åtgärder har utretts och redovisats i en utredning av Trivector på beställning av Lunds kommun. Utredningens resultat finns sammanfattade i rapporten ”Färdmedelsfördelning för resor till framtidens Brunnshög – högst en tredjedel biltrafik till området – går det?” Trivectors svar på frågan i rubriken är att det går – men det blir inte lätt. Det fordras för att nå målet en ”tydlig vilja bland beslutsfattare i kommunen och bland företagen på området, hårt arbete och beslutsamhet” (Citat från utredningen, sid 38).

Tyvärr valde Byggnadsnämnden att inte bilägga trafikutredningen som underlag för ramprogrammet för Brunnshög. Vi måste därför tyvärr konstatera att utredningens innehåll och förslag torde vara föga känt inte bara bland allmänheten utan också bland kommunalt förtroendevalda. Detta menar vi är beklagligt, eftersom en grundläggande förutsättning för att ta de

krafttag som fordras för att nå målet är att de berörda känner till vilka åtgärder som är nödvändiga och vad som förväntas.

Jag vill med anledning av Byggnadsnämndens förslag till framtida färdmedelsfördelning för resor till och från Brunnshög ställa följande frågor till Byggnadsnämndens ordförande:
   1. Varför har Byggnadsnämnden med Ditt stöd valt att inte låta den ovannämnda utredningen om färdmedelsfördelning för resor till och från Brunnshög ingå i underlaget för ramprogramremissen?
   2. Är Du beredd att genomföra de kraftfulla åtgärder som föreslås i utredningen för att nå målet?
   3. Om svaret är nej på sistnämnda fråga: vilka andra åtgärder ämnar Du istället föreslå för att biltrafiken ska bli högst en tredjedel av alla resor till/från Brunnshög?
Sven-Bertil Persson
Demokratisk Vänste
r


* Några av de åtgärder som föreslås i utredningen för att målet högst en tredjedel bilresor ska kunna nås:
   1. Ökat avstånd mellan parkeringsplats och arbetsplatser till 300 meter, och mellan parkering till bostad 150 meters avstånd.
   2. Flyttning av den yttre delen av bostadsområdet närmare hållplatsläge för spårvagn.
   3. Intensiv satsning på ”rörlighetshantering” s k mobility management, dvs direkt påverkan på individer och företag för ändrat resbeteende, dvs sådant som ibland kallas ”mjuka” åtgärder.
   4. Höga p-avgifter -  t ex i nivå med förmånsbeskattningsvärdet för gratis parkering – någonstans mellan 1000 och 4000 kronor per månad.