Kommunalt partistöd
- enbart för verksamhet i Lunds kommun
Enligt kapitel 2 paragraferna 9 och 10 i kommunallagen har fullmäktige rätt att besluta om partistöd och formerna för detta. Lunds kommun har sedan lång tid tillbaka betalat ut stöd till de partier som finns representerade i fullmäktige.
   Kommunallagen anger inte syftet med kommunalt partistöd och ger heller ingen anvisning om hur det ska användas. Inte heller ställs krav på att partierna för skattebetalarna ska redovisa hur pengarna använts.

Partistöd för verksamhet i Lund
Även om kommunallagen inte definierar vilka partiverksamheter som ska och kan stödjas med skattemedel är det rimligt att förutsätta att lagstiftarens avsikt var att de kommunala bidragen skulle användas inom den egna kommunen, t.ex. för partiernas information till och kommunikation med kommuninvånarna. Det kan knappast vara avsikten med det kommunala partistödet i Lund att skattebetalarna ska finansiera partiernas verksamhet i andra kommuner. Inte heller kan det vara rimligt att Lunds skattebetalare är med och betalar partiernas uppbyggande och vidmakthållande av läns- och riksorganisationer.

Unik utgiftspost
Under 2005 kostade det kommunala partistödet Lunds skattebetalare drygt 3 000 000 kronor. Under en mandatperiod blir det alltså drygt 12 miljoner kronor av skattemedel som lämnas ut till partierna utan några som helst krav på motprestation, och utan någon som helst redovisning av hur pengarna

används av partierna. Partistödet är därmed en unik utgiftspost i den kommunala budgeten - pengarnas användning står helt bortom skattebetalarnas kontroll och insyn.

Redovisning - i anständighetens namn
Vi menar att detta är ett oacceptabelt förhållande. Önskvärt är att fullmäktige styr användningen av partistödet till att gälla aktiviteter inom den egna kommunen och ålägger partierna redovisningsskyldighet. Om detta av juridiska skäl inte är möjligt så bör fullmäktige i varje fall fatta beslut om att i anständighetens namn starkt rekommendera partierna att lämna en offentlig redovisning av hur partistödet används. En sådan redovisning bör då lämpligen visa hur stor del av pengarna som används för verksamhet inom kommunen och hur stor del som går till läns- och riksorganisationerna. Andra redovisningvariabler kan vara informationsverksamhet, utbildning för förtroendevalda, löner till funktionärer m.m.

Med hänvisning till ovanstående föreslår vi fullmäktige att i första hand besluta
   att kommunalt partistöd får användas endast för aktiviteter i Lunds kommun
   att partierna ska redovisa hur partistödet används
I andra hand föreslås fullmäktige besluta
   att rekommendera de partier som uppbär kommunalt partistöd att offentligt redovisa hur stödet används och hur stor del som går till aktiviteter i den egna kommunen

Lund 2006-12-13
Sven-Bertil Persson & Ulf Nymark
Demokratisk Vänster

VECKOBLADET Utgiven av SFVBBiL