Svar till Mats Olsson (v)
Mats Olsson går i VB nr 7 (pappersnummer) till storms mot Demokratisk Vänster i allmänhet och mot undertecknad i synnerhet. Framför allt gäller Mats kritik tre punkter, som jag här något vill kommentera.

Bostadsbyggandet
Första punkten är en diskussion som utspann sej mellan mej och Mats i våras gällande bostadsbyggandet. I VB nr 7 återupptar Mats denna diskussion där han nu försöker trolla bort vad diskussionen då gällde: mitt påpekande att vänsterpartiet i ett flygblad inför första maj påstod att man uppfyllt sitt vallöfte om att bygga 1000 per år under mandatperioden. Jag visade då att detta inte var sant och undrade varför vänsterpartiet trots de rödgrönas goda resultat inom bostadsbyggandet ändå ville trissa upp siffrorna. Varför Mats håller på och ältar detta om igen är lika obegripligt som varför han inte, varken nu eller i våras, kan erkänna att partiet lämnade felaktiga uppgifter i förstamajflygbladet. Men det är kanske ett utslag av den "partiet-har-alltid-rätt"-ideologi som florerar i (v) och som Gunnar Sandin skriver om i VB nr 22 (nätupplagan).

Färdtjänst
Demokratisk Vänster har en annan uppfattning i färdtjänstfrågan än vänsterpartiet. Mats tycker det är konstigt och undrar vilka "bevekelsegrunder" vi har har. Det är mycket enkelt: bevekelsegrunden är helt enkelt att vi inte vill utsätta färdtjänstresenärerna ännu mer för marknadskrafternas spel. Vi är emot kundvalssystem inom hemtjänst och vi är emot kundvalssystem även inom färdtjänst.
   Det skulle vara intressant om Mats eller någon annan från (v) i stället för att kritisera

Demokratisk Vänsters uppfattning kunde redogöra för den principiella skillnaden mellan deras förslag till utformning av färdtjänsten och borgarnas förslag till kundvalssystem i hemtjänsten. Om man nu ville göra det så kunde man ju också samtidigt passa på att för VB-läsarna förklara varför det är, som Mats påstår, "plakatpolitik" att vilja ha färdtjänst i kommunal regi, men tydligen någon helt annan och ädlare form av politik när det gäller hemtjänst i kommunal regi.
   Mats påstår att (v)-förslaget mottagits positivt av alla politiker utom undertecknad. I dett har Mats rätt såtillvida att en del borgerliga politiker uttryckt sin förtjusning över förslaget. Men knappast (v):s kolleger i den rödgröna koalitionen: mottagandet där var tämligen svalt, och kommer sannolikt att bli iskallt när man närmare begrundat vad förslaget innebär.

Om trafikplats Råby
Jag konstaterade i ett tidigare inlägg att vänsterpartiet givit upp sitt motstånd mot Trafikplats Råby och Sydöstra vägen. Den så att säga materiella basen för detta konstaterande var vänsterpartiets ställningstagande i Tekniska nämnden, där man inte yrkat avslag på eller reserverat sig emot planen för trafikplatsen. Nu säjer Mats att (v) fortfarande är motståndare till trafikplats Råby och att han lämnat in en reservation i kommunstyrelsen med denna innebörd. Gott så! Då kan VB:s läsare konstatera att (v) i kommunstyrelsen är fortsatt emot trafikplats Råby, medan (v) i Tekniska nämnden inte tycker att frågan är så angelägen att det är mödan värt att kosta på sej ett yrkande och en reservation.
Ulf Nymark
Demokratisk Vänster


VECKOBLADET Utgiven av SFVBBiL