(v) svänger och accepterar
trafikplats Råby och Sydöstra vägen
"Vänsterpartiets partiordförande Ohly, moderatledaren Reinfeldt och folkpartiets Leijonborg har (minst) en sak gemensamt politiskt. De undviker i det närmaste helt att ta upp miljöfrågorna i debatter, tal och debattartiklar. Det var resultatet av en undersökning som presenterades för några veckor sedan av Svenska Naturskyddsföreningen.
   
"Ohly sviker sitt ansvar för miljön" löd en sammanfattande rubrik i rapporten. Slutsatsen från SNF:s sida var att vänsterpartiet är "lika ointresserat som folkpartiet och moderaterna av att skapa opinion för en aktiv miljöpolitik".
   Det lokala ohlypartiets valplattform följer partiledaren troget i spåren. Miljöpolitiken står inte längre högt i kurs i vänsterpartiet i Lund. Skrivningarna i v:s plattform ger ett håg- och orkeslöst intryck. De markerar mer en allmän hållning i miljöfrågor än kommer med konkreta förslag. Så till exempel påstår man sig vilja minska bilismen, men föreslår inga som helst åtgärder för att åstadkomma denna minskning.

Liberal dröm
Snarast verkar valplattformen hänge sig åt den liberala drömmen att kollektivtrafiken av egen kraft skulle kunna konkurrera ut bilismen. Detta synsätt uttrycks vanligen i fraser som: "för att kunna minska bilismen måste vi ha en bra kollektivtrafik". (v)-plattformen uttrycker denna liberala idé på följande sätt: För att bryta bilberoendet i samhället måste "kollektivtrafiken och möjligheterna att ta sig fram till fots och på cykel förbättras".

Bilister måste efterfråga annan trafik
Resonemanget är uppochnervänt. Vi i Demokratisk Vänster ställer det på fötter: för att kunna få en bra kollektivtrafik måste vi minska bilismen och nyttja de styrmedel som kommunen har till sitt förfogande. Dvs. vi kan inte få en högklassig kollektivtrafik och bra förutsättningar för GC-trafiken förrän en ansenlig mängd resenärer, som nu är bilister, börjar att efterfråga kollektivtrafik och pengar slussas över från biltrafik till de miljövänliga trafikslagen.

Gett upp
Att det inte bara är på det programmatiska planet som (v) i Lund tonat ner miljöpolitiken visas av det faktum att man nu gett upp motståndet mot Trafikplats Råby och med detta också accepterar att Sydöstra ringen byggs.
   Något överraskande ställde sig nämligen (v) vid det senaste sammanträdet i Tekniska nämnden bakom detaljplanen för Trafikplats Råby, dvs den nya megatrafikplatsen vid motorvägen utanför Tetra Pak.

Välförankrat
Trafikplats Råby och Sydöstra vägen är investeringar för flera hundra miljoner i syfte att öka kapaciteten i vägtrafiksystemet. Ökad kapacitet leder till att fler väljer bilen som transportmedel. Investeringarna bidrar till att permanenta det bilberoende som (v) i sin valplattform säger sig vilja motverka.
    (v):s ändrade inställning till trafikplats Råby är uppenbarligen väl förankrad i den högsta ledningen lokalt: i v-gruppen i Tekniska nämnden ingår ingen mindre än den lokale ordföranden, Clas Regander.
Ulf Nymark

VECKOBLADET Utgiven av SFVBBiL