Partierna, stadskärnan och cityhandeln:
Vi har hört det förut
Handeln i Lunds stadskärna stagnerar medan NovaLund blomstrar och bygger ut. Både köpmän och lokalpolitiker lägger pannan i djupa veck. De förra anställer som vanligt en "cityledare" eller "citysamordnare" - det gör de ungefär en gång om året när den förre har kastat in handduken eller fått sparken. Politikerna debatterar och kommer med mer eller mindre valhänta förslag.
Ett grundtips: det kommer inte att hända särskilt mycket under de kommande fyra åren. Liksom det inte har hänt under de gångna fyra. Vi har alltså hört förslagen förut och kommer förmodligen att få höra dem en gång till, i valrörelsen 2010.
Några kommentarer till några av de idéer som luftas i Sydsvenskans partienkät den 12 september:

Konferensanläggning i centrum (fp, kd, m).
Södra lasarettsområdet, Södra idrottsplatsen, kvarteret Galten, expansion av Stadshallen, av AF … Hugskotten har kommit och gått. Tanken är naturligtvis riktig: konferensbesökare föredrar i regel en levande omgivning framför en anläggning av typ Scandic Motell, och menar man allvar med intåget i det gröna samhället ska det konferensas centralt, dit tåg och bussar går. Klosterhagen (f.n. p-plats) är nog det optimala läget. Men just nu bejakar nästan alla partier glasmästare Paulssons hockeylada på Klostergården där det också finns konferensfunderingar, och mer än en anläggning lär Lund inte ha underlag för.

Parkeringshus i Galten (c, m).
Minns att detta är en central yta i staden som har legat för fäfot eller åtminstone underutnyttjad i 40 år. Vad talar för att något skulle hända under de närmaste 4? Fast det är ju bättre att allt förblir vid det gamla än att det byggs ett p-hus som står klart lagom till att bensinen kostar 15 kronor litern.

Butiksstråk i Råbygatan (s),
för att göra vägen till p-huset Dammgården mer attraktiv, får man förmoda. Jodå, det ska visst bli ett par nya butikslokaler närmast Mårtenstorget, men hur ska man få in de andra? Köpa in och riva befintliga stora bostadshus? Krympa skolgården radikalt, eller ta bort skolan just som barnfamiljer flyttar in i centrum? Munväder, det är vad det är.

Promenad- och/eller cykelstråk i Klostergatan (v).
Och vart ska bussarna ta vägen? Ja, flygbussarna borde ha varit borta

sen länge, men stadsbussarna? Sankt Petri kyrkogata har inte plats för dubbelriktad busstrafik, Laurentiigatan innebär en tidskrävande omväg som gör busstrafiken dyrare och mindre attraktiv. Några partier nöjer sej med att föreslå utredningar. Visst, men varför inte återanvända de gamla som visar att det inte finns några enkla lösningar?

Isbana på Mårtenstorget (fp, s).
En gammal goding, föreslagen redan för tjugo år sen. En gång var anläggningen till och med finansierad via en fond (även om det då gällde Stortorget). Det är bara att börja spola vid första köldknäpp!

Bort med godstågen genom stan (m).
Varför beröva stadskärnan en av dess få attraktioner? Hur som helst finns inte projektet i Banverkets plan för de närmaste tio åren.

Bygga över järnvägen från Armaturfabriken till skjutsstallarna (m).
Intressant och överlägset s-förslaget att gräva ner järnvägen men kostar någon miljard och är därmed orealistiskt.

Handel där folk bor (mp).
Det måste innebära en UTFLYTTNING av handel från centrum till ytterstadsdelar (där folk bor) och det är svårt att se detta som en citystärkande åtgärd. Förslaget lanserades f.ö. av vänsterpartiet redan 1970 och var fel redan då.

Sänkta p-avgifter, gratis-p för miljöbilar (c).
Skulle nog locka fler bil- och traktorburna kunder - och därmed öka trängseln och konkurrensen om de platser som finns.
Men lugn, det blir nog inget av allt detta. De flesta förslagen är för lösa eller ogenomtänkta eller utopiska - eller helt enkelt dumma. Vi får nog nöja oss med "mer blommor, mer ljus, bättre parkunderhåll", möjligen också utsträckt torghandel.
Hjälper detta? Nej. Novas och andra externa köpcentras attraktivitet hänger samman med bensinpriset. Allt talar för att priset når nya höjder inom några decennier, men det sker kanske inte inom mandatperioden, och då får vi räkna med att cityhandeln i Lund fortsätter att sacka.

Än sen?
Det har gått upp och ner för Lunds stadskärna under tusen år. Det går upp igen bara vi har is i magen.
Gunnar Sandin

VECKOBLADET Utgiven av SFVBBiL