Frostavallen stn – och evigheten
I en tidig upplaga av då nätta och strama fältbroschyrerna för Skånelederna omtalas ovan hållplats. Tiden är tidigt 80-tal, innan regiontrafiken kommit igång. Åkte åtminstone då till Hbg med en gammal modell ellok och än äldre vagnar. Där kupéer fanns och en vackert lackad, ribbad träklädsel - nånstans. På loket? SJ var märkningen men kördes åt då väl pinfärska regiontrafik. Den som landet runt räddat rälstrafik utanför stambanenätet, under en obegriplig tidsanda. I ett nyligt nr av Klart Spår från Järnvägsfrämjandet beskrives t.ex. alla turerna kring Blekinge Kustbana. Där tvååriga nerstängningen under pågående elektrifiering framstår som ännu ett utlagt fälleben. Stor heder åt alla oförtröttliga som genom åren arbetat för en upprätthållen rälskollektiv trafik, uti rikets otaliga bygder!

Nå, första hpl efter Höör var det. Vilken omtalas som Malmöbornas avstigning för färd per skidspår till just - Frostavallen. En knapp halvmil, eller så. Vad man nu gjorde där! Hittar ej Skl-broschyren och vet ej heller under vad decennier Malmö- och kanske även Lundaborna tog tåget till närbelägna
vinterförlustelser, i mer snösäkra Mellanskåne. Nå, numera går tågen hus förbi, att säga. Och då busslinjen till Frostavallen och Skånes Djurpark lagts ner så återstår bara "taxibuss" - en sån man ringer om. Dock ej lördag och söndag - och gäller vara rätt tid om dygnet. Sista turen går vid 15. Får skidor medtas under säsong?

Efterlyser en samhällsstyrning av resurser via en god patriarkal stat som lägger sig i medborgarnas göranden och låtanden. Avser då inte nya makalösa och rätt okontrollerade bruket av övervakning, i olika former. Utan tex. styrning av hur mycket folk reser samt var man bosätter sig, och så! Vår tid lider av en grasserande transportnoja - infrastruktur som tvång och plåga. Folk ska resa vad man behöver, ej mer. Basta. Inte överdrivet snabbt dessutom. Samhällen inrättas så att transporter onödiggöres. Mesta
möjligt, åtminstone.

Att kunna ta skidorna på tåget till lämpliga och nyöppnade hållplatser längs järnvägar som ändå går där, är Gudi behagligt och legitimt. "Regionförstoring" däremot nåt att med vaselin uppå lämpligen trycka upp i arselet på den politiker eller centralbyråkrat, som uppfann detsamma begrepp. Vi behöver väck med alla onödiga tåg som gör redan undertaliga linjer överbelastade. Fyllda av simulerade och påprackade - eller ska vi säga direkt påtvingade transportbehov.

Föreslår att partiet i regionen samt via Skånetrafiken kräver en rejäl omläggning av transportpolitiken, i landskapet. Vägtrafiken ska ner till 50%, med målet 15 %. En lagom nivå! Rälstrafiken ska med linjekompletteringar så rensas på allt "samhällsskadligt resande". Räls lägges åter mellan Eslöv och Tomelilla. Därtill en bana Lund - Staffanstorp med förbindelse till nygamla Simrishamnsbanan via Dalby. Så återfår Näset en spårförbindelse, ett AK-arbete att sysselsätta alla arbetsbefriade - eller okvalificerat sysselsatta inom exvis taxi. Eller när nästa depression slår till - oljekris eller ej.

Sen ordnas ett yttre godsspår där även X2000 kan skuffas undan. Då behövs ett Lund Östra för dessa onaturligt snabba tåg samt en trådbusslinje in till stan, liksom i Landskrona. Om nu inte en Light Rail till Dalby med stopp å Lund Ö - rentav. Fler förslag? En Söderåsbana med persontrafik samt hjälp åt museibanan på Österlen ordna anknytningen till stamnätet skulle underlätta vandringskulturen mångfalt.
Att göra befolkningen mindre fet och bekväm - även rekollektivisera densamma.

Slutligen fixas ett nytt koloniområde vid Malmö C. Att samman med hyresbostäder med havsutsikt fylla gamla bangårdsområdet sen detta flyttat ut på landet, och nya godslinjen. Hallandsåsen kan slutligen fortsätta perforeras av Skanska - dock i promenadtakt. Varför så inte fylla dess naturfuktiga bergrum med exotisk svampodling, så länge? Även funka som skyddsrum vid osäkert omvärldsläge - nu när vi sålt bort svenska försvaret. Blir Putin eller Bush landets nya och oombedda, väpnade Gudfader?

Enligt SDS den 23/4 verkar en ny rälsbana neråt Näset, dock vara å gång. Ännu en tankebana? Men alternativt ett tecken på att onda tidevarvet lider mot sitt slut och att individuell livsstil, materialism och sjuklig mobilitet som samhällsbas och förhärskande medborgarideal, snart hör historieböckerna till. Om grottorna nu medger undervisning och tryckpressar ... Somliga katastrofer är dock både (ytterst) välförtjänta och ska vi säga, ej helt ovälkomna? Tacka sen God Almighty för en pånyttfödd religion som ett på förhand tröstemedel, inför vad komma skall. Karl Marx var ju med och framkallade tidens allt förhärskande elände, med sin produktivkrafternas fria växt. A false prophet?

Nej, enda goda materialismen är nog den intellektuella och filosofiska - och knappt det.
/j

VECKOBLADET Utgiven av SFVBBiL