Man blev upprörd när man i DN (060404) läste om hur tyska
raslagar tillämpades i Sverige på 30-talet. Rasblandade äktenskap
förbjöds och svenska domstolar fick i uppdrag att upplösa
äktenskap mellan judar och arier. Men egentligen skall man inte bli
förvånad. Rasismen var officiell svensk politik redan på
20-talet, långt innan Hitler kom till makten. Följande står
att läsa i ett dokument som den 31 december 1929 på Stockholms
slott undertecknades av dåvarande försvarsministern i den Lindmanska
regeringen, generalmajoren Harald Malmberg:
"Det är i folkets rasegenskaper som vår
förmåga och kraft ytterst bottna. För en nation är
bevarandet av rasens goda egenskaper av utomordentlig betydelse i den
ständigt fortgående tävlingskampen mellan folken. Nationens
kraft, välstånd och kultur bero därav. Därför
utgör blandning med en icke likvärdig ras en av de största
farorna för ett högtstående folk. Det kan betyda kulturell
och ekonomisk tillbakagång. Rysslands och Balkanhalvöns folk
hava exempelvis i betydlig grad varit utsatta för ogynnsam rasblandning,
vilket i sin mån kan förklara dessa områdens efterblivenhet".
Ingick i soldatinstruktionen
Denna deklaration ingick i Soldatinstruktion för det svenska
försvaret, årgång 1930. Den svenska försvarsmaktens
enda krigscenario torde vid den tiden ha gällt Sovjetunionen. Förmodligen
tänkte man att det skulle underlätta för svenska soldater
att skjuta på
|
ryssar för att döda om motståndarna kunde betraktas som
några efterblivna stackare. Att behöva rikta gevären mot
rasbröderna i Tyskland ingick nog inte i våra generalers fantasier.
Myrdals ursäkt
Rasismen var bara en sida av den elitism som var förhärskande
inom de övre samhällsklasserna på den tiden. Den kunde
ta sig olika uttryck. En annan svensk minister, Gunnar Myrdal, skrev i
sin ungdom ett brev till sin kära Alva där han förklarade
varför han besökt en prostituerad kvinna: "Det intellektuella
intresset att få experimentera med en människa" samt "självkänslan
att kunna kuva en liten varelses vilja intill absolut förintelse".
Elitismen har fått en renässans i Sverige
under de senaste decennierna. Topparna inom näringsliv, departement
och statliga verk anser sig vara så mycket "mera värda"
än vanliga människor att de är "förtjänta
av" konsumtionsnivåer som kan ligga hundrafalt över medelinkomsttagarens.
De klagar över att vanligt folk inte förstår sitt eget
bästa när dom protesterar mot "nödvändiga anpassningar"
till den globala utvecklingen. Demokratin i västvärlden verkar
vara på glid mot meritokrati och oligarki. Hur länge dröjer
det innan eliten börjar tycka att den representativa demokratin enbart
är ett besvärande hinder för social stabilitet och ekonomisk
utveckling.
Erik Kågström
|