|
Min enkla analys av EU-frågan är som följer. Antingen
är man en liten grupp länder, sex stycken eller så,
som är någorlunda lika eller i varje fall har lätt
för att komma överens. Då kan man gå mycket
långt i federalism och statsbyggande och enhetlighet. Eller
så kan man ha en stor samling länder, tjugofem eller
så, med mycket skilda ekonomiska, politiska och kulturella
bakgrunder och då får man ta det lugnt vad gäller
enhetlig lagstiftning, valuta osv och nöja sig med en lägre
nivå på samarbetet, åtminstone de första
hundra åren.
Antingen eller
I det förra fallet blir det angeläget att se till att
det finns demokratiska politiska mekanismer bakom det hela och då
får man bekymra sig över demokratiska underskott och
ge mer mak åt Europaparlamentet.. Det kan ändå
finnas svårigheter att vara samman: se på den gemensamma
EU-valutan där det nu är omöjligt för Italien
och Tyskland att devalvera, vilket hade varit det naturliga. De
får lösa sina ekonomiska problem med hjälp av arbetslöshet
i stället.
Om man i stället är många kan
man inte enas om långtgående reformer, EU blir en då
lös samarbetsorganisation och all väsentlig politik bedrivs
på hemmaplan. Vi som anser att EU ska betraktas så har
olika bevekelsegrunder, inte alla lika aktningsvärda. I Storbritannien
vill man inte att någon ska blanda sig sådant som arbetstider
och skatter. I Sverige vill vi inte att andra ska blanda sig i skatter,
alkoholrestriktioner mm. I Holland, Frankrike m.fl. vill man inte
ha lönedumpning etc. Det löjliga är nu att ett antal
ledande politiker anser att vi befinner oss i det första läget
och försöker driva igenom enhetliga lagstiftningar och
konstitutioner med militärpolitiska och ideologiska inslag.
Det går så klart inte.
Vänsteridealismen för EU är ett
särskilt kapitel. Det är lätt att säga att Marx
skulle varit för EU.
|
|
|
Jo, i ett långt tidsperspektiv
är förstås nationalstaterna dömda. Men i dag
är de ju de enda fungerande demokratiska offentligheterna.
Vidare, det finns vänsterfolk i Europa som vill ha en starkare
union med sociala förtecken, vilket förstås är
chanslöst i en tjugofemnationersgruppering. Och tanken att
EU ska bli motvikt till USA: Nato står inskrivet i konstitutionsförslaget,
nästan alla i EU är med i Nato och EU:s nya stridsgrupper
ska transporteras med USA:s flygplan. Inte mycket till motvikt!
Det lär nog bli Kina som får stå för den.
Bolivia
Det ser ut som Carlos Mesa blir Bolivias Kerenskij, när han nu
kanske avgår mindre än två år efter att han efterträdde
Sánchez de Lozada som Bolivias president. Det fattiga och olyckliga
landet ser ut vara på randen till kaos eller blodbad. Cocaodlarna
i de subtropiska delarna har sina önskemål, i olje/gas-provinserna
vill många bryta sig ur staten och indianbefolkningen på
höglandet vill ha del i naturgasens rikedomar och inte bara låta
kolonialstaterna och den egna överklassen berika sig. Det finns
vägar: se vad Chavez håller på med i Venezuela där
landets fattiga miljoner nu får ett bättre liv genom tusentals
kubanska läkare. Men jag är pessimist när det gäller
naturgasen. Bolivia hade väldiga rikedomar på silver och
tenn, och vad har man haft för glädje av det? Jag vet att
de gamla teorierna om underutveckling och imperialism inte är på
modet. I Bolivia är de dock ytterst relevanta.
Karin
Man frågar mig vad jag tycker om Karin Svensson-Smiths avhopp.
Jag kan bara säga att jag beklagar det, hon hade behövts i
vänsterpartiet, men jag vill inte döma. Mina tilltro till
miljöpartiet som vänsterkraft är dock mycket begränsad.
Lucifer
|
|
|