En framtidsbild

(Saxat ur Sydskånska Degbladet, 15 oktober 2015)
Lund - decenniets trafikmiljöhuvudstad!

 
 

Lunds kommunstyrelseordförande Helia Quercus' leende utstrålade idel solvärme när hon igår i Bryssel tog emot Den Gyllene Barnbicyceln, beviset på att Lunds kommun vunnit EU:s utnämning Decenniets Trafikmiljöhuvudstad.
Som Degbladet tidigare har kunnat rapportera utsåg EU-kommissionen i stark konkurrens med andra kommuner, bl.a. Odense i Danmark och Groningen i Nederländerna, Lunds kommun till Decenniets Europeiska Trafikmiljöhuvudstad.
   - Jag vet att Lundaborna tillsamman med den politiska ledningen kämpat hårt för det få den här utnämningen, säjer Helia stolt, men jag trodde ändå inte att vi skulle nå ända fram. Detta är den förnämsta utmärkelse jag kan tänka mej, framhåller hon med eftertryck.
   På frågan om det enbart räcker med en klok lokal trafik- och miljöpolitik för att miljöanpassa en kommun svarar Helia Quercus att det är nödvändigt att allmänheten aktivt engagerar sig och deltar i omvandlingen. "Folk är inte dumma - hymlar man inte med sanningen om miljötillståndet, som många politiker gjorde i början av förra decenniet, så inser folk att krafttag måste till." Och hon tillägger smått generat: "I bilavvänjningsarbetet har vi faktiskt fått bra draghjälp av höjda statliga drivmedelsskatter och prisutvecklingen på bensin. Eftersom de miljövänligare drivmedlen också följer med i prisutvecklingen har det blivit inte bara miljömässigt för dyrt att köra bil. Det kostar för mycket även strikt pekuniärt att transportera stora mängder varor och personer per bil".

Återerövring
I motiveringen för utmärkelsen heter det bl.a. att Lunds kommun på "ett målmedvetet sätt i ständigt samspel med kommuninvånarna satsat på att ge bilen dess rätta plats i transportsystemet: Den utgör nu i Lund enbart ett, visserligen strategiskt viktigt men i relativ mängd trafikarbete obetydligt, komplement till spårvagn, cykel, gång och buss. Den fossilbränslefria kommunen är i Lund ett faktum. På ett konsekvent sätt har Lund drivit arbetet med nolltolerans mot bilmissbruk, och brutit bilens primat i samhällsplaneringen. Kvinnors och barns perspektiv i samhällsbyggandet har därmed getts fullt genomslag vilket skapat en bättre miljö för alla. Människorna har återerövrat stadens gator och torg".
   Kommissionen pekar också på att den markanta nedgången av koldioxid och andra avgasemissioner mer än väl uppfyller Lunds åtaganden i förhållande till de nationella miljömålen, och att nollvisionen inom trafiksäkerhetsområdet nu ligger inom räckhåll.

Hållu

Startskottet för kampen om Decenniets Trafikmiljöhuvudstad avlossades i Lund i oktober 2005, då fullmäktige tog beslut om det stora utvecklingsprogrammet "Hållbara Lund ", populärt

 

kallat "Hållu". Inledningsvismötte programmet kraftigt motstånd från såväl den röststarkare delen av allmänheten som den politiska oppositionen. Men efter hand som dialogen med Lundaborna utvecklats och konkreta åtgärder fått verka, har opinionsläget svängt.

Opinionsundersökning
Degbladets nyligen genomförda opinionsundersökning ger tydliga belägg för detta. En överväldigande majoritet av Lundaborna är nöjda eller t.o.m. mycket nöjda med omgestaltningen av trafiksystemet. Populärast är - förstås! - spårvagnslinjerna. Därefter följer omgestaltningen av Mårtenstorget, som förvandlats från uppställningsplats av bilar till ett Torg . Hög uppskattning röner också slopandet av de stora motortrafikstråken som huggit sönder staden och som ersatts med stadsgator kantade av bostäder, affärer och restauranger.

Gångfart
Populärt är också hastighetsregleringen till gångfart inom samtliga tätorter (som bekant gäller sedan år 2007gångfart inom samtliga tätbebyggda områden utom för spårvagnar och för cyklar på de särskilda cykelstråken). Det utbredda gå- och gårdsgatesystemet - som gjort stadens gator tillåtna och tillgängliga för alla lundabor - får också många pluspoäng i opinionsundersökningen.

Mår bättre
Nöjd med utvecklingen är också ordföranden i kommunens Folkhälsodelegation, kommunalrådet Lobo Angelo:
   - Vår kartläggning av folkhälsoläget bekräftar entydigt att lundabornas hälsotillstånd förbättrats. Lundaborna mår allt bättre och bättre. Allergibesvären har minskat. Likaså ohälsa orsakad av bullerstörningar. Överviktsrelaterade sjukdomar visar en klart nedåtgående trend. Än är det för tidigt att dra några slutsatser om i vilken utsträckning de dramatiskt minskade utsläppen har påverkat utvecklingen av cancer och hjärtinfarkter, eftersom den miljöskadliga påverkan från trafiken verkar mycket långsiktigt, menar kommunalrådet.
   - Fast jag är övertygad om att vi inom loppet av 5 till 10 år kan se en positiv utveckling även på detta område, framhåller Lobo Angelo med tillförsikt.

Lund - kretsloppsanpassad kommun?
Styrkta av utnämningen till Decenniets Trafikmiljöhuvudstad står Lundaborna och den politiska majoriteten - sam faktiskt i denna fråga består av samtliga politiska partier - nu redo att anta nästa stora utmaning: att kretsloppsanpassa hela Lunds kommun.
Med saxen i hand:
Ulf N

 
  VECKOBLADET   Utgiven av SFVBBiL