|
Lunds kommunstyrelseordförande Helia
Quercus' leende utstrålade idel solvärme när hon
igår i Bryssel tog emot Den Gyllene Barnbicyceln, beviset
på att Lunds kommun vunnit EU:s utnämning Decenniets
Trafikmiljöhuvudstad.
Som Degbladet tidigare har kunnat rapportera utsåg EU-kommissionen
i stark konkurrens med andra kommuner, bl.a. Odense i Danmark och
Groningen i Nederländerna, Lunds kommun till Decenniets Europeiska
Trafikmiljöhuvudstad.
- Jag vet att Lundaborna tillsamman med den politiska
ledningen kämpat hårt för det få den här
utnämningen, säjer Helia stolt, men jag trodde ändå
inte att vi skulle nå ända fram. Detta är den förnämsta
utmärkelse jag kan tänka mej, framhåller hon med
eftertryck.
På frågan om det enbart räcker
med en klok lokal trafik- och miljöpolitik för att miljöanpassa
en kommun svarar Helia Quercus att det är nödvändigt
att allmänheten aktivt engagerar sig och deltar i omvandlingen.
"Folk är inte dumma - hymlar man inte med sanningen om
miljötillståndet, som många politiker gjorde i
början av förra decenniet, så inser folk att krafttag
måste till." Och hon tillägger smått generat:
"I bilavvänjningsarbetet har vi faktiskt fått bra
draghjälp av höjda statliga drivmedelsskatter och prisutvecklingen
på bensin. Eftersom de miljövänligare drivmedlen
också följer med i prisutvecklingen har det blivit inte
bara miljömässigt för dyrt att köra bil. Det
kostar för mycket även strikt pekuniärt att transportera
stora mängder varor och personer per bil".
Återerövring
I motiveringen för utmärkelsen heter det bl.a. att Lunds
kommun på "ett målmedvetet sätt i ständigt
samspel med kommuninvånarna satsat på att ge bilen dess
rätta plats i transportsystemet: Den utgör nu i Lund enbart
ett, visserligen strategiskt viktigt men i relativ mängd trafikarbete
obetydligt, komplement till spårvagn, cykel, gång och
buss. Den fossilbränslefria kommunen är i Lund ett faktum.
På ett konsekvent sätt har Lund drivit arbetet med nolltolerans
mot bilmissbruk, och brutit bilens primat i samhällsplaneringen.
Kvinnors och barns perspektiv i samhällsbyggandet har därmed
getts fullt genomslag vilket skapat en bättre miljö för
alla. Människorna har återerövrat stadens gator
och torg".
Kommissionen pekar också på att den
markanta nedgången av koldioxid och andra avgasemissioner
mer än väl uppfyller Lunds åtaganden i förhållande
till de nationella miljömålen, och att nollvisionen inom
trafiksäkerhetsområdet nu ligger inom räckhåll.
Hållu
Startskottet för kampen om Decenniets Trafikmiljöhuvudstad
avlossades i Lund i oktober 2005, då fullmäktige tog
beslut om det stora utvecklingsprogrammet "Hållbara Lund
", populärt
|
|
|
kallat "Hållu". Inledningsvismötte
programmet kraftigt motstånd från såväl den
röststarkare delen av allmänheten som den politiska oppositionen.
Men efter hand som dialogen med Lundaborna utvecklats och konkreta
åtgärder fått verka, har opinionsläget svängt.
Opinionsundersökning
Degbladets nyligen genomförda opinionsundersökning ger tydliga
belägg för detta. En överväldigande majoritet av
Lundaborna är nöjda eller t.o.m. mycket nöjda med omgestaltningen
av trafiksystemet. Populärast är - förstås! - spårvagnslinjerna.
Därefter följer omgestaltningen av Mårtenstorget, som
förvandlats från uppställningsplats av bilar till ett
Torg . Hög uppskattning röner också slopandet av de
stora motortrafikstråken som huggit sönder staden och som
ersatts med stadsgator kantade av bostäder, affärer och restauranger.
Gångfart
Populärt är också hastighetsregleringen till gångfart
inom samtliga tätorter (som bekant gäller sedan år 2007gångfart
inom samtliga tätbebyggda områden utom för spårvagnar
och för cyklar på de särskilda cykelstråken).
Det utbredda gå- och gårdsgatesystemet - som gjort stadens
gator tillåtna och tillgängliga för alla lundabor -
får också många pluspoäng i opinionsundersökningen.
Mår bättre
Nöjd med utvecklingen är också ordföranden i kommunens
Folkhälsodelegation, kommunalrådet Lobo Angelo:
- Vår kartläggning av folkhälsoläget
bekräftar entydigt att lundabornas hälsotillstånd förbättrats.
Lundaborna mår allt bättre och bättre. Allergibesvären
har minskat. Likaså ohälsa orsakad av bullerstörningar.
Överviktsrelaterade sjukdomar visar en klart nedåtgående
trend. Än är det för tidigt att dra några slutsatser
om i vilken utsträckning de dramatiskt minskade utsläppen
har påverkat utvecklingen av cancer och hjärtinfarkter, eftersom
den miljöskadliga påverkan från trafiken verkar mycket
långsiktigt, menar kommunalrådet.
- Fast jag är övertygad om att vi inom loppet
av 5 till 10 år kan se en positiv utveckling även på
detta område, framhåller Lobo Angelo med tillförsikt.
Lund - kretsloppsanpassad kommun?
Styrkta av utnämningen till Decenniets Trafikmiljöhuvudstad
står Lundaborna och den politiska majoriteten - sam faktiskt i
denna fråga består av samtliga politiska partier - nu redo
att anta nästa stora utmaning: att kretsloppsanpassa hela Lunds
kommun.
Med saxen i hand:
Ulf N
|
|
|