|
I VB nr 6 recenseras en bok om sjöslaget
vid Tsushima. Då jag själv sedan ungdomen intresserat
mig för dylika företeelser finner jag det svårt
att låta redogörelsen passera utan kommentarer.
I inlägget sägs att vad gäller
militär enfald och slöseri med pengar och människoliv
brukar just den sjömilitära ligga i topp. Som jag
ser det kan väl krig generellt betraktas som slöseri med
människoliv. Historien visar däremot att det är i
striderna på land som flest liv offras,
Somme, Ypres, Gallipoli, Stalingrad och Berlin.
Bara under den första dagen vid Somme dödades 60 000
engelska soldater för att vinna en frontlinje av en kilometer.
Vid Ypres offrades 400 000 soldater för att vinna 8 kilometer.
Behöver mer sägas? Min uppfattning är att människor
för den militära ledningen är lika litet värda
om de befinner sig i ett kompani på vid fronten eller nere
i maskinrummet på ett örlogsfartyg. Vid Tsushima dog
5000 ryska sjömän.
Pengamässigt var de marina rustningarna kostsamma.
De industrialiserade länderna blev allt mer beroende av internationell
handel. Stormakterna byggde sina flottor för att säkra
sin egen och stoppa motståndarens införsel av viktiga
varor. Utgifter värderas genom att ställas mot vinster.
Med facit i hand kan man säga att engelsmännen vid två
tillfällen under 1900-talet lyckades skydda sitt land tack
vare sin flotta vilket i sin tur var en förutsättning
för att Tyskland skulle besegras. Skapandet av den tyska slagflottan
kan med ett liknande resonemang däremot ifrågasättas.
Omdömet att den ryska sjökrigsledningens
beslut att sända östersjöflottan till Port Arthur
var groteskt är att ta i. Även om Japan hade en ny flotta
såväl byggd som utbildad av engelsmännen så
hade den endast prövats
|
|
|
i strid mot en liten kinesisk
flotta. Den ryska flottan hade flera nybyggda fartyg och dessutom
en lång erfarenhet av sjökrig. Ryssland förlorade
tidigt flera av sina slagskepp utanför Port Artur men även
japanska slagskepp sjönk och då efter det att de gått
på minor. När riktigheten i ett beslut skall bedömas
måste man utgå från den information som fanns
vid beslutstillfället, inte utifrån det vi vet idag.
Den ryska flottans undergång blev en överraskning för
de flesta.
I det inledande avsnittet skrivs med bakgrund
av engelsmännens förlust av slagkryssare vid Skagerack
att sjökrigföring alltid har varit en fråga
om tekniska resurser, deras kvalitet och kvantitet. Beskrivningen
går inte att förneka men den är inte komplett och
som förklaring till förlusterna i Skagerackslaget räcker
de ej. De engelska slagkryssarna var inte byggda för den uppgift
viceamiral Beatty lade på dem. Kryssarna var byggda för
att nedkämpa underlägsna fiender, ej likvärdiga.
År 1915 hade en slagkryssarstyrka under
Beattys befäl på grund av försiktighet och missuppfattningar
misslyckats att tillintetgöra en motsvarande tysk styrka vid
Doggers bank.
Efter slaget lär Lord Fisher rasande ha sagt:
I krig är den första principen att inte lyda order!
Vilken idiot som helst kan lyda order.
Vid Skagerack ville Beatty ha revansch och utsatte
sina fartyg för alltför stora risker för att ge tid
för de engelska slagskeppen att hinna fram och nedkämpa
den tyska huvudstyrkan. Taktiken medförde att engelsmännen
förlorade flera fartyg i slaget. Den tyska högsjöflottan
vågade sig efter Skagerack aldrig mer ut på djupa vatten.
Lars-Anders Jönsson
|
|
|