|
I torsdags talade Gudrun Schyman i Lund. Ämnet
var att förklara vad Fi egentligen står för. Det
gjorde hon pedagogiskt och snärtigt för en publik på
6070 personer. De flesta var kvinnor i olika åldrar
men också många män. Hälften av publiken var
på sitt första möte med Fi.
Bakgrunden till Feministiskt Initiativ är Stödstrumporna,
vars aktioner på 90-talet ledde till fler kvinnor i riksdagen
och en helt jämställd regering numerärt sett,
sa Gudrun. Många trodde då att maktordningen skulle
lösas upp, alltså den maktordning som består i
att gruppen män ska ha högre lön och mer makt. Så
har det inte blivit. I själva verket går det bakåt.
Löneskillnaderna ökar. Kvinnor pressas tillbaka på
arbetsmarknaden, anmälningar om mäns våld mot kvinnor
ökar m.m. Utifrån besvikelsen över denna backlash
satte sig några kvinnor och började prata. De hade olika
erfarenheter. Gudrun själv från politiskt arbete, någon
annan från den antirasistiska rörelsen, någon från
hbt-rörelsen och några var unga feminister som arbetat
mer aktionsinriktat mot porrklubbar och annat.
Prisad myt
Varför bildar man då ett feministiskt parti i Sverige
där man har kommit längre än i många andra
länder? Men det är ju just därför som frustrationen
är så stor över att vi inte kommit längre,
sa Gudrun. Vi har fortfarande ett samhälle som vilar på
föreställningen att det som män gör, är
och säger är viktigare än vad kvinnor gör, är
och säger. Men det är en myt att vi kommit så långt.
En myt som Sverige t.o.m. fått pris för. Det har blivit
som en stor pokal som glänser och som man kan visa fram. Kunskapen
om hur det faktiskt ser ut försvinner bakom pokalen.
För det finns väldigt mycket kunskap,
väldigt mycket fakta. T.ex. så finns SCB:s "Lathund
om kvinnor och män" i handväskformat. Mycket kunskap
finns också i t.ex. i genusforskning. Den har blivit ifrågasatt
den senaste tiden. Anna Wahl, Eva Lundgren och Tiina Rosenberg har
blivit ifrågasatta på lösa grunder, sa Gudrun,
och i Svenska Dagbladet skrivs att en borgerlig regering bör
införa en stopplag mot genusforskning.
För att beskriva samhällets strukturer
ritade Gudrun en bild på blädderblock. Hon drog en linje
nerifrån och upp där fattiga placeras längst ner
och rika högst upp. Och där människor placeras utefter
linjen. Människorna bildar olika grupper utifrån sina
intressen och de företräds av olika organisationer eftersom
någon måste föra deras talan. Fackligt med LO,
TCO och Saco och politiskt med de olika partierna. Grupperna ritade
hon in som cirklar utmed linjen. Om man lägger linjen ner blir
det höger-vänsterskalan. Bilden visar hur makten fördelas
utifrån pengar och kapital.
Majoritet - minoritet
Det finns också en annan ordning som bygger på majoritet
och minoritet. Den kan t.ex. bygga på etnicitet, där
vita är i majoritet och färgade i minoritet. Den kan bygga
på sexuell läggning, med heterosexuella i majoritet och
homosexuella i minoritet. Om man tillhör minoritetsgruppen
blir man utsatt för diskriminering. Det spelar ingen roll vad
man säger och vad man gör om man tillhör minoritetsgruppen.
Gudrun ritade in de olika majoritets- och minoritetsgrupperna som
stora och små ringar bredvid linjen med samhällsklasser.
I varje grupp kan man dra en linje rakt igenom och dela den i en
över- och en underdel. I alla grupper tillhör kvinnorna
underdelen. I alla grupper är kvinnor diskriminerade. I homo-gruppen
t.ex. har kvinnor mindre utrymme än män. I riksdagen finns
tre män som är homosexuella. Ingen kvinna. D.v.s. det
finns det nog men ingen som vågat säga det. En politiskt
engagerad vågade för en tid sedan. Resultatet vet vi
alla.
Över kräver under
Att kvinnor är diskriminerade i alla grupper beror på
könsmaktsordningen. Den ritade Gudrun på ett annat blädderblocksblad
med en kvinnosymbol och en manssymbol. Kvinnosymbolen placerades
under manssymbolen med en länk emellan. Hon framhåller
att kvinnors underordning handlar om makt. Man kan inte vara över
om inte någon är under. I politiken har man emellertid
inte uppfattat det så. Alltså som en maktordning. Man
uppfattar i stället kvinnor som en av de diskriminerade grupperna.
Som en minoritetsgrupp. Målet är att man ska peta in
minoritetspolitiken i den riktiga politiken.
Genom politiska reformer ska kvinnor (en liten svag grupp) få
tillräckliga rättigheter. Och med synen på kvinnor
som en liten svag grupp som får det bättre med politiska
reformer kan vi sitta och vänta, så kommer reformerna.
Kroppar nya slagfält
Men kvinnor är inte en liten svag grupp. Det är halva
|
|
|
befolkningen. Maktordningen tar
sig uttryck i våra liv, våra privata liv, på arbetsmarknaden,
i den internationella politiken där kvinnors kroppar nu blivit
de nya slagfälten. Den finns i vår egen identitet också.
Fi säger att det inte räcker med den mainstreamingpolitik
som vi haft hittills. Vi måste vara tydliga med att det handlar
om makt. Målet är att befria sig från den patriarkala
maktordningen.
Bäst rösta på en karl
Alla framsteg som gjorts är frukten av kvinnors politiska arbete.
Det var inte självklart att kvinnor skulle ha rösträtt,
studera vid universitet, vara myndiga. Det har alltid varit motstånd.
Kvinnor har valt att arbeta utanför parlamentet. Kvinnor som
valt att arbeta inom politiken vittnar om att de uppfattas som tjatiga.
Kvinnor väljer medvetet att inte arbeta med kvinnofrågor
annars får de inga viktiga frågor. Då blir de
kvinnliga väljarna besvikna och tänker att det är
lika bra att jag röstar på en karl för då
blir det något gjort. Så sa man när Jens Orback
hälsades välkommen som jämställdhetsminister,
berättade Gudrun.
I Fi är vi medvetna att könsmakten stått
stadigt i tusen år. Men det är ju inte skäl att
den ska vara kvar. Nu har vi ca två tusen medlemmar och medlemsmötet
i Örebro bestämde att vi ska ställa upp i riksdagsvalet
2006. Men målet är inte valet. Grundbulten är att
vi vill ha en feministisk folkbildning och aktivism. Att kvinnor
använder sina egna och andras erfarenheter och se sammanhanget.
Kunskap finns inte i den politik vi har idag för den bygger
på klassamhället plus en omedvetenhet om att det inte
handlar om en minoritet.
Brinner vid juletid
På medlemsmötet i Örebro diskuterades att det är
skillnad på männens och kvinnornas arbetsmarknad. Män
jobbar med produktion av byggnader, vägar, skorstenar. Det
är områden med potens, sa Gudrun. Kvinnor jobbar med
vård, omsorg, utbildning, kultur. Det är områden
med människor. Områdena skiljer i lön och i organisationen
av arbetet. I kvinnors område karakteriseras jobben av tillfälliga
anställningar. Ni ringer, vi springer. Så är det
inte för männen. Det skulle det kunna vara. Brandmännen
t.ex. Det brinner ju inte alltid. Det är väl mest vid
juletid. Men dom har heltidsanställning och håller på
med förebyggande arbete. Det skulle behövas i vården
med alla tunga lyft. I bilden av kvinnors arbete ligger att kvinnor
har sin huvudsyssla någon annanstans. Nämligen hemma.
Män, däremot, kan välja hur de vill förhålla
sig till sitt föräldraskap. Så föräldraskapet
får olika konsekvenser för kvinnor och män. Arbetsgivaren
ser olika på kvinnors och mäns arbetsmöjligheter.
Det är bara kvinnor som går ner i tjänst (en rättighet
tills barnet är åtta år). Det straffar sig sen
i sämre pension t.ex. Det måste till en individuell föräldraförsäkning.
Så att arbetsgivaren inte ser på kvinnor som ett riskprojekt.
Män borde i stället vara ett riskprojekt eftersom män
startar om och skaffar en ny kull.
Medlemsmötet i Örebro diskuterade också
att staten inte tar ansvar för det våld som utövas
mot kvinnor utan hänvisar till särskilt engagerade kvinnor.
Gamla kvinnors situation diskuterades. Att många lever på
knappa resurser med liten pension. Det tillsattes arbetsgrupper
för fortsatta diskussioner.
Ett herrens liv
Under frågestunden i Lund undrades varför kvinnor tillåter
förtrycket. Gudrun hänvisade till maktordningen och menade
att den ligger inbäddat i hela samhället. Även i
kvinnors syn. Man kan jämföra med apartheid där de
svarta t.o.m. var i majoritet. Det handlar om att utkräva ansvar.
När vi tar upp maktfrågorna blir det ett herrans liv
eller snarare ett herrens liv. Kvinnor tvingas göra riskkalkyler
inte bara när vi går ut på kvällarna. Man
måste också göra riskkalkyl när man går
med i Fi eller tar uppdrag för Fi. Sitter jag löst på
arbetet? Har jag tänkt mig ett steg i karriären? Flera
kvinnor valde att inte sitta i styrelsen. Ett tag funderade vi på
att ha presskonferens där bara jag syntes, sa Gudrun. De andra
skulle ha påsar på huvudet. Riskkalkylen var riktig.
En fick inte jobbet tjänsten drogs in. En fick jobb
under förutsättning att hon lämnade Fi. Det är
för djävligt hur det ser ut i jämställdhetens
förlovade land.
Ett problem är att vi inte kan prata om kvinnors
underordning utan att befästa den
Det är skämmigt att säga att man
är förtryckt, sa Gudrun. Hur kul är det? Då
har man stöd i bilden av könsmaktsordningen. Den visar
att jag inte är ett offer. Det är inte jag som ska skämmas.
Trots att vi brukar få höra att kvinnor drabbas
av, kvinnor utsätts för. Det är som om
det vore en naturkatastrof. Stormen Gudrun. Men det finns en aktör.
Och vi måste peka ut aktören.
Kajsa Theander
|
|
|