|
Kl 16.30 den 31 maj 1916 vände sig viceamiral
Beatty till sin flaggkapten på bryggan av H.M.S. Lion med
orden: Chatfield! There seems to be something wrong with our
damned ships today. Orden föll under det s.k. Skagerrackslaget
(även kallat Slaget vid Jylland) mellan den nya tyska flottan
och flerdubbelt större brittiska. Två av amiralens sex
slagkryssare hade flugit i luften när deras ammunitionsförråd
träffats i en strid med fem tyska fartyg av samma klass (inget
sänktes). Förklaringen var enkel: de brittiska slagkryssarna
hade inte tillräckligt tjockt pansar för att skydda sig
när de träffades av projektiler av samma typ som de själva
sköt med. Deras defensiva förmåga hade offrats till
förmån för den offensiva. Med detta vill jag ha
sagt att sjökrigföring alltid har varit en fråga
om tekniska resurser, deras kvalitet och kvantitet.
Ett mytomspunnet slag
Sjökrigshistorien brukar fokusera på några avgörande
tillfällen där mycket finns att lära: Trafalgar,
Skagerackslaget, jakten på Bismarck etc. Tsushima är
namnet på en ögrupp som ligger mellan Japan och Korea
och i sundet här stod 1905 ett slag som är lika mytomspunnet
som de nämnda. Det ägde rum under det rysk-japanska kriget
och i slaget utraderades den ryska Östersjöflottan som
med en seglats om åtta månader hade tagit sig ända
hit. Den ryska flottexpeditionen och dess tragiska slut är
föremål för en monografi av Claes Wahlöö,
under många år stadsantikvarie i Lund och kanske mest
känd som den som undersökt och lyft fram fakta om slaget
vid Lund 1676. Boken heter Tre oceaner, en dag (Domus Propria, Lund
2003), är vacker och välgjord och försedd med lika
diskreta som eleganta illustrationer av författaren.
Det finns föreställningar om att militärhistoriskt
intresse hör samman med allmän entusiasm för krig
och elände. Jag kan försäkra att så ytterst
sällan är fallet. Framställningarna brukar snarast
handla om skillnaden mellan planer och verklighet orsakade av den
alltid närvarande friktionen och därutöver om vemodiga
reflektioner kring mänsklig svaghet och dumhet i dess militära
tappning. Och, kan jag meddela, vad gäller militär enfald
och slöseri med pengar och människoliv brukar just den
sjömilitära ligga i topp.
Ett groteskt beslut
Det japansk-ryska kriget (jag följer här författaren
som har vänt på den gängse ordningen mellan de krigförande
för att vara mindre eurocentrisk) utbröt 1904 och orsakades
av rivaliteten mellan Japan och Ryssland om hamnar och handel i
Manchuriet, Korea och Kina. Det handlade mycket om sjöherraväldet;
Ryssland hade flottstyrkor i Port Arthur och Vladivostok som skulle
hindra en japansk landstigning i Korea, och tanken var nu att den
ryska Östersjöflottan skulle skickas att förstärka
dessa. Så skedde alltså och det var ett fullkomligt
groteskt beslut som fattades av den ryska sjökrigsledningen.
En stor eskader 38 krigsfartyg och tre
tyska kolångare skulle skickas tvärs över
tre oceaner med oöverskådliga uppkommande problem, en
eskader som inte hade säkra baser att komma till och vars personal
och fartyg skulle bli hårt slitna av resan. Eskadern var illa
övad, alla fartyg var inte färdigrustade men skickades
iväg under stor hast och nervositet. Inför passagen av.
|
|
|
Engelska kanalen hade illa underrättade
ryska spioner varnat för överfall. Besättningar med
bristande rutin och nervösa befälhavare kom här att
öppna eld inte blott mot brittiska ångtrålare under
fiske utan också mot fartyg i den egna eskadern. Denna pinsamhet
har kommit att bli det mest bestående minnet av sjötåget.
Där-efter följde en resa runt den afrikanska kontinenten
upp till Madagaskar där man samlade sig inför passagen
över Indiska oceanen. Hela tiden drabbades man av mindre haverier
som tvingade eskadern att stanna upp för reparationer och däremellan
av tids- och arbetskrävande kolningar. Singapore passerades
där japanska kunskapare kunde meddela hem att styrkan var på
väg. Nästa etappmål var Cam Ranh i dåvarande
Franska Indokina. Man kunde där räkna till 112 stopp för
eskadern på grund av haverier; snitthastigheten under gång
dittills var sju och en halv knop. I en dryg månad uppehöll
man sig vid den vietnamesiska kusten medan besättningarna blev
allt mer håglösa, fartygens maskinerier allt mer slitna
och myteriförsök förekom. Och så då det
slutliga anloppet mot farvattnen mellan Japan och Korea: tanken
på att gå till Port Arthur hade man fått lämna.
Den ryska basen där hade under tiden erövrats av japanerna.
Ett klassiskt linjeslag
Det gällde nu i stället att nå Vladivostok och den
ryske befälhavaren valde att gå i sundet väster
om Japan och inte i öppna havet österut. Men i sundet
vid ön Tsushima väntade amiral Togo med en japansk flotta
omfattande 126 fartyg varav 44 torpedbåtar, en fartygstyp
som den ryska eskadern om 38 fartyg saknade. Siffrorna talar sitt
eget språk och därtill kom att den japanska flottan var
i tekniskt gott trim, var utvilad och välövad både
artilleristiskt och navigatoriskt. Första artillerisalvorna
utväxlades på ett avstånd om 6 200 meter. Det hela
blev ett linjeslag av klassisk typ där inövade taktiska
manövrar spelade stor roll och de japanska fartygens högre
hastighet bidrog till utfallet: en slakt på den ryska eskadern.
Tre ryska kryssare kom undan till Filippinerna (däribland den
senare så berömda Aurora), två jagare nådde
Vladivostok. Resten av flottan sänktes i strid.
Samtidigt som man ser det patetiska i de ryska
ansträngningarna kan man inte låta bli att beundra de
ryska sjömännens uthållighet. Det var en prestation
att ta denna flotta tvärs över världen och skulden
till nederlaget måste läggas hos marinledningen. Författaren
har läst de memoarer och monografier som finns kring sjötåget
noggrant och med kritisk blick och han delger oss sina bedömningar.
Boken uppfattar jag i mycket som en syntes av denna litteratur och
den blir till en utomordentligt rik dokumentation av företaget.
En kulturgärning, faktiskt
Det märkliga är till slut att här sitter en stadsantikvarie
i Lund och engagerar sig djupt i ett sjökrig som ägde
rum för hundra år sedan på andra sidan jordklotet.
De inblandade regimerna har sedan länge gått under i
revolutioner och krig. Vem skulle bry sig? Jo, den ryska flottans
långa seglats mot det säkra nederlaget har en tragisk
och episk storhet som är värd att beskriva och begrunda,
detta tvärs över tid och rum. Och då blir en monografi
som den här en kulturgärning, ett uttryck för människans
vilja att ständigt försöka övervinna likgiltighet
och glömska.
|
|
|