|
Det stora speglas i det lilla. Där Arkivgatan
korsar cykelstråket, f.d. Revingebanan, ligger ett hus som
av äldre Lundabor kallades Port Arthur.
Skräck för ryssen är ett gammalt svenskt fenomen.
Även om det var herrarna som bestämde om krigen, torde
stämningarna ha påverkat alla samhällsklasser. Det
finns emellertid ett påtagligt historiskt undantag: det japansk-ryska
kriget 190405. Då höll svenskar i allmänhet
och även arbetarna på ryssarna. Förklaringen heter
främlingsrädsla och japaner var ett ännu mer främmande
folk än ryssar. Det var också ett folk vars snabba kommersiella
och militära expansion väckte oro och tal om gula
faran.
190405 byggdes också LundRevinge järnväg,
i sin stympade form känd som Hardebergaspåret. Entreprenören
var visserligen vid ett tillfälle ute och jagade förment
ryska spioner (som förmodligen var från Ryssland fördrivna
judiska gårdfarihandlare), men i kriget tog hans rallare ändå
parti för ryssarna. De döpte
|
|
|
sitt arbetslok till Rättvisan
och målade namnet med sirliga bokstäver på dess
sidovattentankar. Varför Rättvisan? Jo, därför
att ett ryskt slagskepp vid namn Retvizan gjorde heroiska
insatser vid försvaret av Port Arthur. Retvizan
är en ljudenlig translittrering från den kyrilliska skriften.
Det låter ändå svenskt.
Visst. Den ryska marinen hade liksom många andra flottor seden
att låta nya båtar ärva äldre fartygs namn.
Det 1904 aktuella slagskeppets far var ett segelfartyg
från 1855 som sen gjordes om till ångare, men farfadern
var äkta svensk. Det var ett linjeskepp som erövrades
av ryssarna i Viborgska gatloppet 1790 och alltså
fick behålla sitt namn under den nya flaggen, om än lätt
förryskat. För att alltså ärvas och så
småningom åter försvenskas på ett lok i Lund,
samtidigt som ett hus fick hylla Port Arthurs tappra, vithyade försvarare.
Det är järnvägshistorikern Yngve Holmgren som 1990
berättat den fascinerande historien i årsboken Spår.
Gr
|
|
|