Hösten 2016 föreslog Miljöpartiet och Socialdemokraterna i en skrivelse till kommunstyrelsen att kommunen skulle erbjuda sina anställda förmånscyklar med bruttolöneavdrag. Det dröjde innan skrivelsen kom upp till behandling i styrelsen, men sent omsider, i december 2017, beslutades i enlighet med förslaget. Förmånscyklar skulle med bruttolöneavdrag skulle erbjudas alla tillsvidareanställda i kommunen.

Beslut om förmånscyklar hävdes
Sedan dröjde det. Det dröjde och det dröjde. Tre år senare, december 2020, togs frågan upp på nytt i kommunstyrelsen. Inte som ett förslag till beslut om innehåll och utformning av ett förmånserbjudande, utan som ett förslag från kommunkontoret om att häva tidigare fattat beslut. En rad argument mot att erbjuda förmånscyklar anfördes av styrelsens majoritet.
 


 

De anförda argumenten kan sammanfattas med att det för majoriteten verkade allmänt besvärligt att erbjuda förmånscyklar och att Lunds kommun, till skillnad från en lång rad andra kommuner, inte ansåg sig kunna hantera konceptet förmånscyklar. Styrelsen beslutade ta tillbaka beslutet från 2017 om förmånscyklar. Miljöpartiet och Socialdemokraterna reserverade sig.
   Därtill beslutades att i stället för förmånscyklar skulle kommunen teckna rabattavtal med lokala cykelhandlare. Avtalet skulle avse rabatt för kommunens anställda vid inköp av cyklar.

Interpellation om hur det gått med rabattavtalen
Sedan har det dröjt. Och dröjt. Inga rabattavtal har presenterats för kommunanställda.  Därför tog jag i en

interpellation i fullmäktige förra månaden upp frågan om vad som hänt med rabattavtalen. Interpellation riktades till M-kommunalrådet Ljunghill. Jag ville ha svar på hur det gått med avtalen, hur många avtal som tecknats och vilka rabatter och andra förmåner som ges i avtalen.

Inga avtal har tecknats
Ljunghills svar på mina frågor gick i korthet ut på att kommunen håller på att förbereda en upphandling av en så kallad förmånsportal, där kommunens medarbetare ska kunna ta del av förmånliga priser och rabatter. Därför har beslut om rabattavtal inte verkställts. Huruvida rabatter för cykelinköp skulle inkluderas i denna portal framgick inte av svaret.
   Eftersom det fanns många oklarheter i Ljunghills svar ställde jag i den efterföljande debatten ett antal följdfrågor. Bland annat undrade jag vad en förmånsportal är för något och var någonstans beslut fattats om att fördröja tecknandet av rabattavtal. Ljunghill medgav att han inte kunde svara på följdfrågorna.

Ny interpellation: vad är en förmånsportal?
På grund av bristen på svar från Ljunghill följer jag nu upp detta med en ny interpellation till fullmäktige ni i december. Denna gång riktas frågorna till kommunalrådet Annerstedt (FNL), som är samordningsansvarig för upphandlingsfrågor.
   Så här lyder min interpellation till Annerstedt:
”För att skingra min, Ljunghills och måhända en och annan fullmäktigeledamots och medarbetares okunskap kring vad en förmånsportal är, ställer jag därför följande frågor till dig som samordningsansvarigt kommunalråd för upphandlingsfrågor och ordförande i styrelsens upphandlingsutskott:
 1 Vad är en förmånsportal och vad är det som ska upphandlas?
 2 Vilken instans i kommunen har fattat beslut om att upphandla en förmånsportal?
 3 Vilken instans i kommunen har fattat beslut om att fördröja verkställandet av styrelsens beslut om att teckna rabattavtal med lokala cykelhandlare?
 4 Har det överhuvudtaget tagits några kontakter med lokala cykelhandlare om rabattavtal?
 5 Kommer det att ingå rabattavtal för cykelköp i portalen?
 6 Vid vilken tidpunkt kommer kommunens medarbetare att kunna erbjudas rabatter vid cykelköp hos lokala cykelhandlare?”
Ulf Nymark, fullmäktigeledamot MP