Det ska för alla vara enkelt och smidigt att ta sig till jobbet. Oavsett om man bor nära arbetsplatsen – vilket är att föredra eftersom man då kan cykla eller gå – eller lite längre bort och måste pendla med tåg, buss eller egen bil.
   Problemet uppstår när man bor utomsocknes och vill åka bil till arbetet flera kilometer bort. Åka själv i sin bil. Att man dessutom har en stor bil som tar plats, flera kvadratmeter. Till jobbet på morgonen, hem igen på eftermiddagen. Och det gäller inte bara en person. Det är hundratals personer, kanske tusentals, som det handlar om. Klart att sådana transporter inte är hållbara.
   Det visar sig också att det blir trångt på vägarna. Oavsett om man kommer från Staffanstorp, Malmö, Lomma–Bjärred eller Kävlinge. Det blir propp på vägen in till och från arbetet i Lund.

Hur gör man då? Man breddar vägen. Självklart! Yesss! Lysande! Mer plats till de ensamåkande.

Men den lösningen håller inte. Forskningen visar att så fort man breddar en väg så ökar biltrafiken. Jag tror vi alla har sett bilder från Kalifornien av 12-filiga motorvägar där allt står still. Hur många filer ska man ha för att allt ska fungera som man önskar?
   Problemet är att de som förespråkar breddning av vägarna lyssnar inte till vetenskapen. De tror att ju bredare vägar desto smidigare blir framkomligheten. Men det är falsk matematik. Ska det vara så svårt att fatta?

Trafiken på E22 har räknats före pandemin till ca 38 000 bilar per dygn. Som fördelas på 4 filer, 2 åt vardera hållet. Eftersom trafiken inte fördelas jämnt på dygnet uppstår problem på morgonen och på eftermiddagen. Nu vill man lösa problemet med att bygga ytterligare filer så vägen totalt ska bli 6 filer. Men samtidigt finns en prognos som talar om att trafiken om 20 år har vuxit till 60 000 bilar per dygn. Mer än 50%! Och då blir det ännu mer trängsel på E22 än vad det i dag är.
   Att bredda E22 för att lösa dagens trafikproblem bygger på falsk matematik. Ska det vara så svårt att

fatta? Om man däremot analyserar problemet så kommer man fram till att det inte är vägen som är för smal. Det är bilarna som är för många. Lösningen ligger i att minska biltrafiken.

Vänsterpartiet har i kommunfullmäktige lagt fram flera olika motioner som alla syftar till att lösa trafikproblemen på E22. En av motionerna handlade om att utreda införande av trängselavgift på E22 mellan Malmö och Lund. En avgift på exempelvis 50 eller kanske 100 kr skulle definitivt uppmuntra till samåkning. Om man istället för att köra själv i sin stora bil samåker med andra kanske det blir 2–4 i varje bil. Således blir det ca 19 000 eller 9500 bilar per dygn istället för 38 000 bilar. Eller om fler åker kollektivt, buss, tåg, spårvagn. Då löser vi trängselproblemen. Men Vänsterpartiets alla motioner om E22 har röstats ner.

Det är inte endast trängseln på E22 som är problemet. Bullret är enormt. Det finns vetenskap som konstaterar att trafikbuller är en stor dödsorsak i urbana miljöer. Elbilar är inte ett dugg tystare när de rullar på vägarna. För det är inte motorljudet som hörs i första hand. Det är friktionen mellan däck och asfalt som genererar bullret. Och det kommer att förbli oförändrat även när bensin- och dieselbilar inte finns längre.
   Som inte detta vore nog så finns mängder med giftiga ämnen som biltrafiken genererar. VA–SYD varnar för fultvätt av bilar eftersom smutsvatnet kan innehålla flera tungmetaller och gifter, såsom kadmium, bly, nickel, krom och zink.

De som drabbas är framför allt människor som bor nära de stora trafikleden. Konstigt att kommunpolitiker inte tänker på sina väljare när de bestämmer att bredda vägarna framför allt för utomsocknes bilister.

Vänsterpartiet vill lösa trafikproblemen. Att man tar sig till jobbet på ett annat sätt än körande själv i sin stora bil. Det är det som är lösningen. Vi säger nej till breddningen av E22. För breddningen bygger på falsk matematik. Ska det vara så svårt att fatta?