I valrörelsens slutskede gick Miljöpartiet ut med ett 25-punkts program för mera och bättre cykling. Jag vågar påstå att det är det mest omfattande och konkreta programmet som finns i Lunds kommun och ligger lågt framme jämfört med de flesta kommuner. Här följer de 13 första punkterna i programmet. Tror det kan vara bra att dela upp redovisningen av programmet för att ge bättre möjligheter att begrunda. Resterande punkter publiceras förhoppningsvis i kommande nummer av VB.
1. Öka investeringarna.
Med ökade investeringar skapas de förutsättningar som krävs för att både bygga bort saknade länkar i cykelvägnätet och att uppgradera det befintliga cykelvägnätet.
2. Upprustning av samtliga cykelbanor till komfortabel och säker standard.
Gupp, håligheter och tvära avfasningar (vid korsningar med bilväg) jämnas ut. På gator där cykeltrafiken tvingas köra på gatstensbeläggning byts denna ut till slät och jämn flammad gatsten. Lilla Fiskaregatan, Nygatan och Magle Lilla kyrkogata är gator som bör prioriteras!
3. Elcykling gör det möjligt för fler att orka cykla längre.
Eftersom elcyklar generellt håller lite högre hastighet än en vanlig cykel ställer de högre krav på ett slätt och bra underlag. Cykelvägarna måste vara säkra även för cyklister som cyklar snabbt (med eller utan elassistans). Framkomlighetshinder som kan skada cyklister får inte förekomma. Parkering för elcyklar med riktigt bra låsmöjligheter och tillgång till laddning behöver anordnas. Kampanjerna kring att prova elcykel behöver fortsätta
4. Cykelnätet görs sammanhängande.
Det ska aldrig råda några tvivel om vart en cyklist ska ta vägen för att cykelbanan plötsligt upphör eller för att skyltning till anslutande cykelväg saknas. Cykelvägnätet måste bindas ihop och skyltningen tydliggöras.
5. Tydliga och logiska huvudcykelstråk.
När cykelstråken nu ses över på initiativ av Miljöpartiet är det viktigt att säkerställa att huvudcykelstråken får en tydlig och logisk utformning som utgår från de stråk som cyklister verkligen vill cykla i.
6. Greenways – gröna cykelleder!
Färgmarkering med grön färg på cykelleder och i korsningar som tydliggör för såväl cyklister som andra trafikanter var cykelbanan går.
7. Bredare cykelbanor.
Nya cykelbanor byggs med en bredd som med god marginal gör det möjligt att cykla och även köra om med