Välkomna till RK på Mårtenstorget. Det är sista spelningen här för det här året. Flaggan i topp?  Nja, problemet är att jag skäms, jag skäms så förfärligt. Allt är så pinsamt. Hela orkestern skäms.
   Varför då? Ja visst är vi stolta över att vårt land är en modern välfärdsstat, där de allra flesta medborgare ärligt bekänner sig till demokrati, jämlikhet och jämställdhet.
   Hur kan man då skämmas? Vad är det som skaver? Jo att vi svenskar måste dras med en monarki som vi inte orkar avskaffa.
   Vad en kung är lär sig barnen redan av sagorna. En som liksom äger hela landet och kan göra vad han vill med undersåtarna. Jag minns den som var kung när jag var barn och som trodde han var kung precis som i sagorna. Han sa gärna ”mitt rike”, ”min armé”, ”mina ministrar” ”mitt land”. (Han var också känd för sin fråga på prins Eugens begravning: ”När kommer älgen?”) Pinsamt!
   Var Sverige hans rike? Pyttsan! Det är ju vi som äger landet, vi som bygger det, vi som bestämmer med vårt förstånd och vår medkänsla.
   För att påminna om vem det är som egentligen är Sverige spelar vi nu ”Vi bygger landet”.

Men exporten då?
Det knasigaste argumentet för att Sverige ska ha en kung som statschef är populärt i storföretagens ledande kretsar. Delvis kan det bero på att de här gubbarna är kompis med den nuvarande kungen, eftersom de med jämna mellanrum är ute med honom i skogarna och skjuter vilda djur tillsammans.
   Men det är inte det som är storkapitalets argument. Nej, man hävdar att det är bra för den svenska exporten att vi har en kung med drottning, prinsar och prinsessor som kan förgylla säljkampanjerna för svenska exportföretag. Man föreställer sig att köpare från republikanska länder lättare duperas om kungen eller ngn annan från hovet är med.
   Jag bara frågar: är detta rimligt? Skulle tyskarna hellre köpa av svenskarna än av finnarna bara för att vi men inte finnarna har en kung? Och hur är det med den svenska importen: skulle vi hellre köpa av de holländska storföretagen än av Schweiz för att Nederländarna men inte Schweiz kan sätta in någon kunglighet vid säljpartyna?
   Jag säger bara: Knasigheters knasighet! Eller hycklar exportföretagen? Tycker de helt enkelt inte om demokrati. De tycker kanske att fack och väljare är ett otyg. Att allt annat är bättre, kanske t.o.m. monarki.
   Vi spelar nu en känd amerikansk sång som talar om vem det som egentligen förkroppsligar nationen, alltså vem det är som utlänningarna egentligen handlar med.

Monarkisten - populisten

Det är många som aldrig tänker på att det är sängkammaraktiviteterna inom en viss familj som bestämmer vem som ska bli statschef i vår demokrati. Det ironiska är att det ju inte var så från början: den förste Bernadotten på svensk tron hamnade där på sina meriter: han var en utomordentlig militär ledare, hämtad från Napoleons stall av marskalkar. I hans ådror flöt inget kungligt blod, han var helt enkelt bara kvalificerad för en hög post inom försvarsmakten, ett ganska bra val på sin tid, kan man tycka. (Han var väl förtjänt av att få en svamp uppkallad efter sig.)
   Men efter Karl XIV Johan var det blodet som gällde, generation efter generation, barn, barnbarn etc. Har ni tänkt på att det här ju är värsta formen av rasism eftersom det är biologin, dvs. det genetiska arvet, det s.k. blodet, som avgör vem som är bra och vem som inte är det, vem som ska bli kung eller drottning.
   Med detta vill jag ha sagt att de svenska monarkisterna är vår tids värsta rasister och populister. Den som håller på den svenska monarkin är inte ett dugg bättre än populister av annan färg i andra länder. Monarkisten har ingen rätt att fnysa åt Trump och hans anhängare, tycker jag. Det vore hyckleri!
   Vi spelar Hycklarvalsen – för alla monarkisters självrannsakan.
Ulf Teleman

P.S Jag har skrivit ett par respektlösa vistexter om monarken och hans gäng, som vi sjöng i lördags. Jag vill gärna påminna om Robert Dartons teori att det var pamfletterna om det kungens och prästerskapets skandalösa leverne som gav bränsle åt den franska revolutionen, minst lika mycket som de bildade och kloka upplysningsfilosofernas skrifter.
 



 

Om ideologi, ideologiproduktion, kvinnors sköten och modern konst.
Är det nån mer än jag här som irriterar sig på alla små prinsessor på dagis? Klädda i rosa och vitt? spetsar och diadem? eller tycker du kanske bara att det är sött och trevligt?
   Men mig irriterar alltså detta och varför då? Jo, jag tycker inte att det är en bra dröm för flickor att hoppas att de får gifta sig med den ende, med prinsen förstås, om de bara är snälla, söta och välklädda, livets stora mål!
   Folksagor som snövit, törnrosa och prinsessan på ärten - är de oskyldiga berättelser? Nja, de hör feodalismen till och bör läsas med historiska glasögon. prinsessrollen bör sannerligen inte vara en förebild för unga tjejer i 21a århundradet! Tänk när Astrid Lindgren började skriva om de vanliga barnen i Bullerbyn. och sen 70-talet med böcker om skilda föräldrar och hur det blir nya grodor, hurra för dem!!
   Tycker du kanske att jag är överkänslig mot prinsessor? Vad säjer du om damtidningarna då? Hur kan man ödsla trycksvärta och tid på att läsa om vem som lunchar med vem, var någon shopar eller vem som gifter sig med vem?? Lyckligtvis har vi numera sällan kungalängder på dasset! Men allt detta är ideologi och därför ska vi vara medvetna om det.
   I maj i år läste jag en artikel i lokaltidningen. det var en intervju med den nya ordföranden i republikanska

föreningen, Yasmine Larsson från Helsingborg. Framför allt tyckte jag om rubriken: ”en statschef ska tillsättas via demokratiska val, inte via samlag.”
   Monarki är ett ålderdomligt feodalt statsskick. Jag kan inte förstå att Danmark skryter med att vara Europas äldsta kungadöme. Man försöker knyta banden bakåt till Sven Tveskägg och Harald Blåtand – till vikingatiden. För säkerhets skull har man återbegravt kvarlevorna av dem som bedömts tillhöra kungaätten. Då kan man sen inte utföra dna-undersökningar och eventuellt spräcka den vackra myten!


Själv har jag ju jobbat med arkeologi och osteologi. och jag är inte lycklig över kolleger inom facket, som letar efter eller öppnar kungagravar. Bland annat har man ju sökt efter Birger Jarls grav. Sådan ”forskning” gynnar också monarkin! Det är obetänksam och omedveten propaganda för nuvarande kungahus.
   Tillbaka till monarkins ryggrad: Samlag och tronföljare. En absurd tradition att skapa nya regenter i ett demokratiskt samhälle. I Sverige skaffar sig heller inte tronföljare någon utbildning inför sitt kommande arbete! I Spanien läser tronföljare på universitetet och de följer samma kurser, med samma krav som alla andra studenter.

Man kan ju också utnämna makar och makor till prinsar och prinsessor. Det ökar också släktens storlek och betydelse. Men det s.k. blå blodet späds nog ut. I Sverige är det väl närmast lila vid det här laget. en generation till så är det säkert rött - som vårt.
   Jag fortsätter och tänker avrunda på temat kvinnliga könsorgan. I parken vid slottet Versailles, utanför Paris, har man rest en ny järnskulptur för några år sedan. den är utförd av konstnären Anish Kapoor, ursprungligen från Indien, men utbildad i väst. Den heter: ”drottningens vagina”. Den har utsatts för vandalism. Någon har beskrivit den som en ”rostig tratt”. Kapoor har skapat fler skulpturer med moders-tema. Jag förmodar att drottningens vagina i Versailles ska associera till Marie Antoinette. En av många olyckliga kvinnor, på fel plats, vid fel tid och i fel sammanhang. Leve vår vanliga vagina!
   Röda kapellet spelar: marseljäsen – från 1792, den användes främst under de perioder då Frankrike var republik.
Elisabeth Iregren
 


 

Demokrati och paradoxen monarki

Nästa år är det hundra år sedan demokratin blev möjlig i Sverige. Ja, demokratin i Sverige har inte funnits längre än så. Det som hände 1918 har kommit att prägla vår tid. Första världskriget tog slut, stormakter kollapsade och Europas och Mellanösterns kartor ritades om med konsekvenser för vår egen tid. I Sverige rådde livsmedelsbrist och engelska sjukan härjade.

   Det politiska läget var spänt i Sverige och efter många turer fattades avgörande beslut för landet av riksdagen. Den gamla ordningen, där politiskt inflytande var beroende av materiella tillgångar och privilegier, ersattes 1918 med demokratins princip med en röst för varje man och kvinna. Den mångåriga rösträttsrörelsen hade vunnit, ett genombrott för demokratin.

   En gammal allmosebaserad fattigvårdslag avskaffades. Med den nya fattigvårdslagen fick samhället ansvar för bistånd till människor som av olika anledningar inte kunde försörja sig själva. Det var embryot till en modern sociallagstiftning. Per T Ohlssons skriver om allt detta i sin bok 1918. Året då Sverige blev Sverige.

   Monarkin förknippas med historia, tradition och kulturarv. Statschefen och den kungliga familjen skall vara en symbol for Sverige och en nationella gemenskapen och identiteten skall stärkas. Men, eftersom demokratins princip bygger på̊ jämlikhet är monarkin paradoxal. Det nuvarande statsskicket med en symbolisk monarki hör inte hemma i dagens samhälle. Några få människor skall inte ha särskilda fördelar. Alla människor skall ha rätt till egna val.

   Skall demokrati fungera i framtiden krävs samma typ av framstående politiker som när demokratin infördes. Nästa års val kommer att ge en fingervisning om framtidens demokrati i Sverige. Demokrati och monarki går inte hand i hand. Så nu spelar Röda kapellet Knugens sista vals (Kungssången i moll, Otto Lindblad, arr Ulf Telemann).

Mosebacke monarki

Röda kapellet har spelat Edvard Perssons Skånska slott och herresäten med en nyskriven text av Ulf Telemann Det blåaste blodet, som Kicki Picunell sjungit. Kan vi tåla all den blåa glansen? Ska människor med blått blod ha företräde framför vanliga medborgare? Så klart inte! Vågar politiska partier ta tag i detta?

   Demokrati och monarki går inte hand i hand. En monarki hör inte hemma i en demokrati, men inget politiskt parti driver frågan. Man vågar inte med risk att tappa väljare. Mosebacke monarki vågade. Mosebacke Monarki häcklade med all rätta monarkin och hela etablissemanget. Mosebacke Monarki var inte en alldeles vanlig monarki, utan en republikansk monarki, eller kanske snarare en monarkisk republik. Man valde kung. Den första kungen blev Sune I och hans motto var "Går det så går det".

   I Mosebacke monarki fanns sex politiska partier; liberala framstegspartiet, socialliberala agrarpartiet, högersocialisterna, vänster-högern, allsköns samling och kommunisterna. Och de tyckte för det mesta detsamma. De hade en gemensam valaffisch med en tom ruta där varje parti bara kunde skriva in sitt partinamn.

   Denna geniala samhällssatir lämnade inget åt sidan. Många av dåtidens politiker kände sig träffade. Hur är det då med dagens politiker? Skulle inte också de känna sig träffade! Vågar de lyfta frågan om monarkin? Monarkin har blivit en icke-fråga. En demokrati bör inte acceptera detta; en demokrati som bygger på jämlikhet. Nu följer Röda kapellet, som spelar den chilenska Sången om folkmakt.
Kristina Jennbert