Vad är rak skolpeng? |
||||
Ett spel med pengar. Eleven reduceras till en slant, samma för alla, oavsett individuella förutsättningar. Makten koncentreras till kommunstyrelsen där sakkunskapen är liten och tiden knapp. Ideologerna härjar. De demokratiskt valda skolnämnderna ställs offside. Sakkunskap och god byråkrati föraktas programmatiskt. Tjänstemän och politiker avpolleteras. Grundskolan fragmenteras, oklart i vilken grad. (Ska varje skola vara självständig eller är det bara rektorsområdena? Hur går det för små skolor med små resurser?) Rak skolpeng leder till ett instabilt, svåröverskådligt system som gör planering omöjlig. Sämre skollokaler. Rektor förvandlas till budgetdiktator. Rektor isoleras från skolkollektivet (lärare, elever, personal), utan tid för pedagogisk ledning. Rektor ensam är svagare än en nämnd i förhållande till kommunstyrelsen. Rektor frestas/tvingas spara på skolbibliotek, simundervisning och kulturevenemang. Det sociala ansvaret hamnar i skymundan (socialt ansvar belastar rektors årliga budget). Barn med särskilda behov missgynnas. Färre barn får tillgång till resursskolan. Kostnadskrävande barn stöts ut. Naturskolans verksamhet försvåras. Modersmålsundervisningen snedvrids (den är borgarna speciellt negativa till: en gång startade de ett mediadrev och tillsatte till och med en ganska dyr utredning för att misstänkliggöra den, men utredningen kom fram till att verksamheten höll högsta klass och modersmålsundervisningen räddades undan det borgerliga attentatförsöket). Vad är syftet med rak skolpeng? Marknadsstyrda skolor Oöverskådlighet genom fragmentering. Segregation. Konkurrens mellan skolorna om eleverna/pengarna. Betygsinflation. (Rektor: sätt högre betyg, så får vi fler elever, så får skolan mer pengar, så får du högre lön! Och jag med!) Bättre skolor i rika stadsdelar, sämre i fattiga. Nedskurna skolkostnader för att sänka skatten. Underlättad avknoppning för att berika skolspekulanter (i Reinfeldts hemkommun Täby avknoppades Tibbleskolan mot alla inblandades önskan, vilket gjorde rektorn till mångmiljonär. Samma sak kan ske med Tunaskolan i Lund). |
Minskat fackligt inflytande genom fragmentering (de fackliga representanterna tvingas förhandla i varje skolfragment för sig).
Men majoriteten skrev inte utred utan använde genomgående ordet ”förtydliga”. Så förringar man verkligheten, samtidigt som man antyder att oppositionen och allmänheten är lite dum. |
|||
VECKOBLADET | Utgiven av SFVBBiL |