|
En ny Mats ser dagens ljus
Det är dags för en ny Mats
i Lund. LundaMaTsII, vilket låter som om en ny monark har tillträtt
i staden. Så är icke fallet. Det är frågan om en
ny utredning med nya (?) åtgärder för ett Miljöanpassat
Transportsystem i Lunds kommun. Fast egentligen kallas det inte längre
miljöanpassat transportsystem, utan "strategi för hållbart
transportsystem i Lund 2030".
|
|
|
Som den minnesgode lundabon möjligen erinrar
sig beslutade kommunfullmäktige i slutet av 90-talet
att genomföra en del av de förslag som Trivectors
utredning om trafik och miljö i Lund tagit fram. Detta
fullmäktigebeslut har gett oss en hel del om- och nybyggda
cykelbanor, den s.k. Lundalänken, mobilitetskontor m.m.
De mål, t.ex. i form av minskade koldioxidutsläpp
som sattes upp har inte nåtts. Trivector som utvärderat
åtgärderna inom LundaMaTs har kommit fram till
att ökningstakten av vägtrafikens utsläpp i
Lund har dämpats något, dvs den är inte riktigt
lika snabb som den genomsnittliga för landet. Men någon
minskning är det inte tal om.
Kapacitetsproblem
Att målen inte har nåtts i Lund förklaras
av många trafikplanerare och politiker med att "vi
kan inte påverka trafiken på Vägverkets vägar".
Det är förvisso sant att vi i kommunen enbart marginellt
kan påverka denna trafik. Men sanningen är ju att
kommunen driver på för att öka trafiken på
det statliga vägnätet, inklusive det utanför
kommunens gränser. (Ett nästan övertydligt
exempel på kommunens pådrivande roll är förstås
det kommande bygget av Trafikplats Råby). Alla kapacitetsförstärkningar
i vägnätet leder till ökad biltrafik.
Ensidigt
En annan, och minst lika trolig orsak till att målen
inte uppnåtts är att kommunfullmäktige valde
att inte besluta om de mest verksamma styrmedel som den första
utredningen föreslog. Så t.ex. har majoriteten
(oavsett om majoriteten varit rödgrön eller blå)
inte vågat satsa på en aktiv parkeringspolicy,
dvs. att använda p-avgifter och tillgången till
p-platser som ett styrmedel för biltrafiken. Inte heller
vågade man besluta om "sektorisering" av biltrafiken
till stadskärnan, dvs. att styra in bilarna till p-husen
och förhindra rund- och tvärskörning. Svagheten
med MaTs I var alltså med andra ord att man satsade
för ensidigt på morötter (som oftast har en
effekt först på lång sikt) och avstod från
åtgärder som har effekt tämligen omgående,
dvs. ekonomiska, juridiska och andra styrmedel.
Vägavgifter
Vilka nyheter föreslår då den nya LundaMaTs-utredningen?
Bland de 6 huvudreformerna (Samhällsplanering, Gångtrafik,
Cykeltrafik, Kollektivtrafik, Biltrafik och Verksamheters
transporter) med sina 37 projektförslag finns egentligen
väldigt få nyheter bland de konkreta åtgärderna.
Ett plus är dock att gångtrafiken äntligen
urskiljs som ett eget trafikslag. Trafiksäkerheten har
också getts en mera framskjuten plats.
|
|
|
|
Bland de mest kontroversiella
avsnitten är sannolikt det på nytt väckta
förslaget om p-anläggning under Mårtenstorget
och (fast kontroversiellt från rakt motsatt utgångspunkt)
förslagen om "ökad marknadsprissättning
av parkering"* och om "inledande analys av
möjliga styrmedel" för motortrafiken, inklusive
vägavgifter.
Konsultprodukt
Under utredningen gång har det funnits en politisk styrgrupp
som bestått av presidierna i Byggnadsnämnden och
Tekniska nämnden. De förtroendevalda i styrgruppen
har efter hand fått komma med synpunkter som i varierande
grad har inarbetats i utredningen. Utredningen har haft en
oerhört snäv tidsram, vilket gjort att de förtroendevalda
i praktiken låtit utredningen gå på remiss
som i allt väsentligt en ren konsultprodukt. Förutom
de två nämndsordförandena har de förtroendevalda
inte sett utredning i sin slutliga utformning innan den gick
ut på remiss.
Vision
Alla utredningar och mera omfattande förslag ska ju numera
ha en vision. Så även LundaMaTs II. Här beslutade
styrgruppen i enlighet med ett socialdemokratiskt förslag
att varje förtroendevald skulle tota ihop ett eget visionsförslag.
Efter en styrgruppsomgång kring de "individuella"
visionerna utarbetades från vänsterpartiet ett
förslag som de rödgröna ställde sig bakom.
Vid en slutlig konfrontation med konsultförslaget sviktade
dock socialdemokraternas stöd för det rödgröna
förslaget och det blev Trivectors förslag som gick
med utredningen ut. (Om VB redaktören bedömer att
det finns plats återges den spolade "kontroversiella"
visionen här intill).
Nu är alltså MaTs II ute på
remiss. Förhoppningsvis kommer fullmäktige att ta
beslut någon gång i vår. En springande punkt
för den styrande majoriteten är förstås:
ska de rödgröna ta beslut som leder mot ett "hållbart"
transportsystem, eller ska anpassning ske till borgerlighetens
följsamhet mot de mäktiga bilintressena?
un
* Denna något kryptiska formulering ska förhoppningsvis
tolkas som att p-avgifterna ska marknadsanpassas, dvs p-avgifterna
ska vara på en nivå som balanserar tillgång
och efterfrågan. Ett krav som vänsterpartiet motionerade
om fullmäktige för åtskilliga år sedan,
men naturligtvis fick avslag på från en majoritet
av borgare och socialdemokrater.
|
|
|
|