En ny Mats ser dagens ljus

Det är dags för en ny Mats i Lund. LundaMaTsII, vilket låter som om en ny monark har tillträtt i staden. Så är icke fallet. Det är frågan om en ny utredning med nya (?) åtgärder för ett Miljöanpassat Transportsystem i Lunds kommun. Fast egentligen kallas det inte längre miljöanpassat transportsystem, utan "strategi för hållbart transportsystem i Lund 2030".

 
 

Som den minnesgode lundabon möjligen erinrar sig beslutade kommunfullmäktige i slutet av 90-talet att genomföra en del av de förslag som Trivectors utredning om trafik och miljö i Lund tagit fram. Detta fullmäktigebeslut har gett oss en hel del om- och nybyggda cykelbanor, den s.k. Lundalänken, mobilitetskontor m.m. De mål, t.ex. i form av minskade koldioxidutsläpp som sattes upp har inte nåtts. Trivector som utvärderat åtgärderna inom LundaMaTs har kommit fram till att ökningstakten av vägtrafikens utsläpp i Lund har dämpats något, dvs den är inte riktigt lika snabb som den genomsnittliga för landet. Men någon minskning är det inte tal om.

Kapacitetsproblem
Att målen inte har nåtts i Lund förklaras av många trafikplanerare och politiker med att "vi kan inte påverka trafiken på Vägverkets vägar". Det är förvisso sant att vi i kommunen enbart marginellt kan påverka denna trafik. Men sanningen är ju att kommunen driver på för att öka trafiken på det statliga vägnätet, inklusive det utanför kommunens gränser. (Ett nästan övertydligt exempel på kommunens pådrivande roll är förstås det kommande bygget av Trafikplats Råby). Alla kapacitetsförstärkningar i vägnätet leder till ökad biltrafik.

Ensidigt
En annan, och minst lika trolig orsak till att målen inte uppnåtts är att kommunfullmäktige valde att inte besluta om de mest verksamma styrmedel som den första utredningen föreslog. Så t.ex. har majoriteten (oavsett om majoriteten varit rödgrön eller blå) inte vågat satsa på en aktiv parkeringspolicy, dvs. att använda p-avgifter och tillgången till p-platser som ett styrmedel för biltrafiken. Inte heller vågade man besluta om "sektorisering" av biltrafiken till stadskärnan, dvs. att styra in bilarna till p-husen och förhindra rund- och tvärskörning. Svagheten med MaTs I var alltså med andra ord att man satsade för ensidigt på morötter (som oftast har en effekt först på lång sikt) och avstod från åtgärder som har effekt tämligen omgående, dvs. ekonomiska, juridiska och andra styrmedel.

Vägavgifter
Vilka nyheter föreslår då den nya LundaMaTs-utredningen? Bland de 6 huvudreformerna (Samhällsplanering, Gångtrafik, Cykeltrafik, Kollektivtrafik, Biltrafik och Verksamheters transporter) med sina 37 projektförslag finns egentligen väldigt få nyheter bland de konkreta åtgärderna. Ett plus är dock att gångtrafiken äntligen urskiljs som ett eget trafikslag. Trafiksäkerheten har också getts en mera framskjuten plats.

 

   Bland de mest kontroversiella avsnitten är sannolikt det på nytt väckta förslaget om p-anläggning under Mårtenstorget och (fast kontroversiellt från rakt motsatt utgångspunkt) förslagen om "ökad marknadsprissättning av parkering"* och om "inledande analys av möjliga styrmedel" för motortrafiken, inklusive vägavgifter.

Konsultprodukt

Under utredningen gång har det funnits en politisk styrgrupp som bestått av presidierna i Byggnadsnämnden och Tekniska nämnden. De förtroendevalda i styrgruppen har efter hand fått komma med synpunkter som i varierande grad har inarbetats i utredningen. Utredningen har haft en oerhört snäv tidsram, vilket gjort att de förtroendevalda i praktiken låtit utredningen gå på remiss som i allt väsentligt en ren konsultprodukt. Förutom de två nämndsordförandena har de förtroendevalda inte sett utredning i sin slutliga utformning innan den gick ut på remiss.

Vision
Alla utredningar och mera omfattande förslag ska ju numera ha en vision. Så även LundaMaTs II. Här beslutade styrgruppen i enlighet med ett socialdemokratiskt förslag att varje förtroendevald skulle tota ihop ett eget visionsförslag. Efter en styrgruppsomgång kring de "individuella" visionerna utarbetades från vänsterpartiet ett förslag som de rödgröna ställde sig bakom. Vid en slutlig konfrontation med konsultförslaget sviktade dock socialdemokraternas stöd för det rödgröna förslaget och det blev Trivectors förslag som gick med utredningen ut. (Om VB redaktören bedömer att det finns plats återges den spolade "kontroversiella" visionen här intill).
   Nu är alltså MaTs II ute på remiss. Förhoppningsvis kommer fullmäktige att ta beslut någon gång i vår. En springande punkt för den styrande majoriteten är förstås: ska de rödgröna ta beslut som leder mot ett "hållbart" transportsystem, eller ska anpassning ske till borgerlighetens följsamhet mot de mäktiga bilintressena?
un

* Denna något kryptiska formulering ska förhoppningsvis tolkas som att p-avgifterna ska marknadsanpassas, dvs p-avgifterna ska vara på en nivå som balanserar tillgång och efterfrågan. Ett krav som vänsterpartiet motionerade om fullmäktige för åtskilliga år sedan, men naturligtvis fick avslag på från en majoritet av borgare och socialdemokrater.

 
  VECKOBLADET   Utgiven av SFVBBiL