Järnväg, risker och godsspår

 
 

Vem bestämmer vad vi ska oroa oss för? Just nu diskuteras ett yttre godsspår. Bland annat för att minska riskerna om något händer med farliga transporter på järnväg. Sådana farhågor ska naturligtvis tas på allvar. Det är aldrig bra att gå omkring och vara rädd. Och skulle det hända något så kan det ju bli mycket allvarligt. Men vid stora investeringar bör man väl väga in vad man får i riskminskning för de investeringar som görs jämfört med alternativa satsningar?
   Första gången jag hörde talas om farhågorna för järnvägsolyckor i centrala Lund var det från en avlägsen kollega. Han har en tomt nära järnvägen och vill bygga på den. Han fick inte byggnadstillstånd eftersom det skulle finnas beredskap för ytterligare spår. Han lanserade då risken för att det skulle kunna hända något med farligt gods. Jag tror inte han själv var särskilt orolig. Han var mest angelägen om att få bygga. Och så ville han väl ha så lite tågtrafik som möjligt vid sin tomtgräns. Jag hoppas och tror att det inte var hans farhågor som nu har nått våra kommunpolitker utan att farhågorna också har kommit från annat håll. (Jag är inte helt säker på att jag fått alla detaljer rätt för mig när det gäller kollegan. Delar av det kan vara ren hörsägen.)

Många faror finns det
Men, man skulle också kunna oroa människor med följande:
   1 Tänk om en fulltankad jumbojet skulle störta rakt ner i något av våra bostadsområden eller mot sjukhusets centralblock?
   2. Tänk om en tankbil med bensin skulle få fel på bromsarna och braka rakt in i ett dagis eller skola samtidigt som lasten rinner ut och antänds?
   3. Tänk om någon terrrorist (eller sjukligt förvirrad borgerlig sympatisör som hatar kommunens politiska majoritet för att skatten har höjts) skulle få för sig att hälla några ampuller högpotent gift i stadens dricksvattenreservoar?
   4. Tänk om avloppsvatten och dricksvatten skulle blandas på grund av dåligt underhåll av ledningssystemen? (Det här har redan hänt, men i liten skala – i Revinge, tror jag.)
   5. Tänk om någon berusad förare, till någon av de otaliga transporterna av farligt gods som går på landsväg, skulle tappa kontrollen på motorvägen eller på ringvägarna vid något bostadsområde?
   6. Tänk om en bensinmack nära ett bostadsområde skulle börja brinna?
   7. Tänk om en häftig brand skulle bryta ut på Amcor Flexibles (tidigare Å&R) vid svaga sydliga vindar, så att rökgaserna så gott som outspädda skulle täcka Klostergården och stora delar av stan?
   8. Tänk om fågelinfluensan skulle nå Thailand och att sjuka kycklingar därifrån skulle nå frys- Järnväg, risker och godsspår diskarna och restaurangerna i vår stad (jag tror de flesta kycklingar som säljs här är just thailändska)?
   9. Tänk om man tillät tusentals fordon med förbränningsmotorer få röra sig nästan fritt i våra städer och bostadområden så att människor dödades, invalidiserades, skadades eller blev sjuka av olyckor och de lutföroreningar som de alstrade? (Men det har visst redan hänt?)
   Min lokalkännedom och fantasi räcker troligen inte till för att förutse den katastrof som kommer att hända – om den händer. Jag skulle i alla fall inte kunna garantera att sannolikheten = 0 för att något av 1– 8 händer, liksom för att det kan hända en allvarlig järnvägsolycka. För punkt 9 är sannolikheten idag 100%.

Gör en rejäl riskanalys!
En seriös kommunmajoritet borde se till att det görs en mer systematisk genomgång av risker för människorna i kommunen och sedan på ett ansvarsfullt sätt göra prioriteringar. Jag tog upp det här några gånger i

 

Miljönämnden: om behovet av en rejäl övergripannde riskanalys för människors liv och hälsa. Miljöchefen hänvisade till att Brandmyndigheten gjorde sådana analyser. Men jag tror att en total analys av risker måste vara mer kvalificerad och ligga på en högre nivå i kommunen och gälla de flesta av kommunens verksamheter. Miljö, bygg, trafik, skola, fritids etc. Skulle inte någon kommunpolitker kunna ta initiativ till detta utöver att vi är tvungna att följa de dagordningar kring risker som lanseras av olika slags särintressen? (Utan att värdera eller ta ställning i frågan om ESS-anäggningen men initierades inte också den riskdebatten av någon med markintressen i området?). Jag tycker det inte känns bra att vi blir offer för riskdiskussioner om de har introducerats av markägare nära järnvägen av andra anledningar än oro. 
    Det senaste som kommit upp är att tågtrafiken alstrar partiklar till luften. Vi hade länge ett ärende i Miljönämnden där en bilägare ville att kommunen skulle ersätta honom för att lacken på hans bil hade blivit ful av partiklar från järnvägen. Bilen hade stått parkerad nära spåren. I och med den rödgröna majoritetens intåg förpassade vi detta ärende bort från dagordningen till där det hörde hemma, dvs till en process mellan bilägare och Banverket.Det är möjligt att de partiklar som bildas från järnvägen kan vara ett problem. Men jag tror att detta är ett utpräglat stickspår när det gäller den aktuella diskussionen. Befolkningens exponering, för ohälsosamma partiklar i utomhusluften, utgörs nästan totalt av sådant som kommer från vägrafik och annan förbränning.

En katastrof varje år
Tänk nu om något av 1– 8 inträffade i Skåne och att 74 människor (barn och vuxna) dödades, att 470 människor skadades allvarligt (så allvarligt att de aldrig kunde leva ett normalt liv) och att 3695 skadades lindrigt. Kan ni tänka er sorgen hos 74 drabbade familjer och ytterligare anhörigas oro och ångest för de 470? De här siffrorna är exakt de som gäller i Skåne för vägtrafikens offer år 2004. Om detta hade hänt vid samma tidpunkt på en och samma plats. Då hade Kungen kommitt till Malmö med en lagom sorgsen atttityd och med uppknäppt skjorta; Sivlia i vit klänning. Och de hade tackat alla skåningar som ställt upp för de drabbade och de hade bidragit med pengar till offren från den privata kungliga förmögenheten. Någon ansvarig minister hade blivit anklagad för att hon gått på en teaterföreställning. Och vi hade alla haft en tyst minut på arbetsplatser och skolor.
   Om det hade gällt en järnvägsolycka eller en flodvågsolycka, så hade det ansetts som en katastrof. Nu var det vanliga vägtrafikoffer. En del av dessa trafikoffer kunde ha undvikits om det hade satsats ännu mer på järnvägsutbyggnad (där nollvisionen i princip har uppnåtts), vajerräcken och ökad kontroll av förarnykterheten. (Exempel 2 ovan, med tankbilen med fel på bromsarna, är inte helt taget ur luften. Det har hänt i Tyskland. Det var inte ett dagis. Det var en glassbar .Och offren var huvudsakligen unga människor.)

Vem bestämmer vad vi ska oroa oss för?
Med all respekt för att vi måste ta hänsyn till sådant som folk upplever som faror, men skulle inte vänstern en enda gång kunna försöka påverka diskussionsagendan när det gäller risker för hela befolkningen. Måste vi gå järnvägsnära markägares ärenden?
Mats Bohgard

PS Mitt debattinlägg är inte avsett att vara vare sig emot eller för ett yttre godsspår. Om ett yttre godsspår skulle göra det politiskt möjligt att föra över alla farliga transporter till järnväg vore det kanske bra. Om fyra spår genom Lund skulle öka tågtrafiken på biltrafikens bekostnad och om markutnyttjandet skulle kompenseras av att mark för vägtrafik skulle frigöras för andra ändamål – ja då skulle i alla fall inte jag sörja över

 
  VECKOBLADET   Utgiven av SFVBBiL